Electoral Propaganda and its Impact on Iraqi Voters’ Choices (A Study on Electoral Campaigns for the Period of 2005-2014)

Authors

  • Ahmed Mureh Al-Rikabi College of Imam Kadhim (p) of Islamic Sciences University / Babylon

Keywords:

Electoral Propaganda, Impact, Iraqi Voters

Abstract

 Elections in the modern era are one of the most important legal means used by individuals and political parties to gain power. They need legal regulation, namely, constitutional legislation, legislation relating to elections, regulations and instructions governing the electoral process, including election propaganda. After the change that took place in Iraq after 2003, The Iraqi Constitution 2005 and the announcement of the opening of the candidacy and the beginning of the elections, political parties and independent political bodies and personalities began to prepare their campaigns, through election campaigning each candidate can express his ideas and Berne Electoral Mjh and explained to the voters can obtain the support of voters, it really is legal for all candidates. In this research, emphasis will be placed on models of electoral propaganda for the candidates of the House of Representatives in the elections of 2005, 2010 and 2014 and on the type of programs and promises made by the candidates and their impact on the choices of the Iraqi voter. And the results of a good according to an analytical study. It relied on several different sources in the writing of the research, in particular the published Iraqi documents, the government publications and the Iraqi Election Law No. 16 of 2005 and the electoral campaign system for the elections of the Iraqi Council of Representatives No. 19 of 2010, And the published scientific researches and the relevant books of that period, as well as the websites

References

الوثائق المنشورة وغير المنشورة :
1. مجموعة القوانين والأنظمة، بغداد، 1924.
2. قانون انتخاب النواب رقم (11) لسنة 1946، جريدة الوقائع العراقية، العدد 2377، في 8 حزيران 1946.
3. قانون انتخاب النواب 1956، جريدة الوقائع العراقية، العدد 3808، في 19 حزيران 1956.
4. قانون الانتخابات رقم 96، جريدة الوقائع العراقية، العدد 3984، في 1 حزيران 2004
5. قانون الانتخابات العراقي رقم (16) لسنة ٢٠٠5، الوقائع العراقية، العدد ٤٠١٠، تشرين الثاني ٢٠٠٥.
6. قانون انتخابات مجلس النواب العراقي رقم (45) لسنة ٢٠13، الوقائع العراقية، العدد ٤300، 2 كانون الأول ٢٠13.
الكتب :
1. إبراهيم الجعفري، تجربة حكم، بيروت، 2008.
2. اورخان محمد علي، السلطان عبد الحميد الثاني، حياته وأحداث عهده،، دار الانبار للطباعة، 1987.
3. حسين جميل، الحياة النيابية في العراق 1925- 1946 موقف جماعة الأهالي منها، منشورات مكتبة المثنى، بغداد، 1983.
4. سمير داود سلمان، مدى تمثيل النائب للناخبين في ظل النظام البرلماني، ط1، المركز القومي للإصدارات القانونية، القاهرة، 2015.
5. طاهر خلف البكاء، دستور العراق الدائم 2005، بغداد،2005.
6. انتخابات الجمعية الوطنية العراقية كانون الثاني 2005، قوانينها أسلوبها نتائجها. بغداد، 2005.
7. ماريون فارروق سلوغت وبيتر سلوغت، من الثورة إلى الديكتاتورية العراق منذ 1958، ترجمة مالك النبراسي، منشورات الجمل، 2003.
8. محمد سهيل طقوش، تاريخ العثمانيين من قيام الدولة إلى الانقلاب على الخلافة، ط2، دار النفائس للطباعة، بيروت، 2008.
9. وائل منذر البياتي، الإطار القانوني للإجراءات السابقة على انتخابات المجالس النيابية (دراسة مقارنة )، ط1، المركز القومي للإصدارات القانونية، القاهرة، 2010.
10. هالة محمود عبد العال، تقييم الدعاية السياسية في الانتخابات البرلمانية، دار العربي للنشر والتوزيع، القاهرة، 2017.
الرسائل والأطاريح الجامعية :
1. تغريد فاضل حسين، الحملات الإعلامية في الصحافة العراقية ,رسالة ماجستير مقدمة إلى كلية الإعلام، جامعة بغداد ٢٠٠٦.
2. حاتم بديوي عبيد الشمري , الدعاية الانتخابية عبر الملصقات الجدارية لانتخابات مجلس النواب العراقي , رسالة ماجستير مقدمة إلى كلية الإعلام، جامعة بغداد , ٢٠٠٨.
البحوث والدراسات المنشورة :
1. احمد فاضل حسين، التنظيم القانوني للدعاية الانتخابية، مجلة الباحث الإعلامي، جامعة بغداد، العدد 9 – 10، حزيران – أيلول 2010.
2. ازھار محمد عیلان، المشاركة السیاسیة للمرأة العراقیة في انتخابات عام ۲۰۱٤( الواقع والتحدیات)،مجلة دراسات دولية، مركز الدراسات الإستراتيجية والدولية،جامعة بغداد، العدد 62، 2015.
3. بلال اسم القيسي، التسويق السياسي وإدارة الحملات الانتخابية، مجلة جامعة الانبار للعلوم الاقتصادية والإدارية، جامعة الانبار، المجلد 3، العدد 5، 2010.
4. بلقيس محمود جواد، سوسيولوجيا الشعارات الانتخابية العراقية ( دراسة تحليلية للشعارات الانتخابية: مجالس المحافظات 2013، ومجلس النواب 2014)، مجلة قضايا سياسية، جامعة النهرين، العدد 37-38، 2014.
5. زينب ليث عباس، الإعلان السياسي في الحملة الانتخابية، مجلة كلية اللغات، جامعة بغداد، العدد 17، 2007.
6. عبد الله فاضل حسين العامري، التطور التاريخي للانتخابات في العراق 1920-2014، مجلة دراسات انتخابية، المفوضية العليا المستقلة للانتخابات، العدد 1، السنة الأولى، 2015.
7. غسان السعد، دور الكيانات السياسية في العملية الانتخابية ( انتخابات مجلس النواب العراقي عام 2010 أنموذجا)، مجلة المستنصرية للدراسات العربية والدولية، العدد 35، 2011.
8. محمد عبد حسن العامري، تقويم الجالية العراقية للحملات الانتخابية لمرشحي مجلس النواب وتغطيتها الإعلامية آذار 2010 (القاهرة أنموذجاً)، مجلة الباحث الإعلامي، العدد 20، 2013.
9. مرتضى احمد خضر القيسي، الدعاية الانتخابية للأحزاب والكتل السياسية في محافظة صلاح الدين( انتخابات مجلس النواب 2010)، مجلة جامعة تكريت للعلوم للقانونية والسياسية، المجلد 2، العدد 6، 2010.
10. منى محمود علي، ثقافة الانتخاب في المجتمع العراقي (انتخابات 2005 أنموذجاً )، مجلة آداب المستنصرية، الجامعة المستنصرية، العدد 55، 2011.
مواقع الانترنت :
1. http://www.alarabiya.net/articles/2010/02/25/101509.html
2. http://almasalah.com/ar/news/27901.
3. http://www.iraqiwomensleague.com/news_view_17080.html#.WO_1LLi8bIU.

Published

2017-12-16