العمليات الإرهابية في نينوى وتهديدها لحق التعليم

المؤلفون

  • عبد القهار علي عزيز علي كلية القانون والعلوم السياسية – الجامعة العراقية - العراق
  • خليفة إبراهيم عودة جامعة ديالى - كلية القانون والعلوم السياسية - العراق

الكلمات المفتاحية:

العمليات الإرهابية، التهديد، حق التعليم.

الملخص

تناولت الدراسة تحديد الأعمال الارهابية وآثارها باعتبارها احدى الظواهر الإجرامية التي شاعت في هذا العصر، واتخاذها أشكال متعددة ودوافع عديدة منها سياسية وأخرى اجتماعية واقتصادية ودينية. . . الخ لما تحمل في طياتها من انتهاكات لكل القيم الإنسانية التي نصت عليها جميع الشرائع وكفلتها القوانين الدولية والوطنية، وتستنتج الدراسة ان للعمليات الارهابية أسباب ودوافع عديدة تساهم في حدوثها ليس من الضرورة ان تتوافر جميعها فيها وإنما ان توافر قدر منها يكون كافيا لحدوث ظاهرة الإرهاب وان العمليات الإرهابية تمثل خطراً حقيقياً على الأمن في كل العالم، وتدل على الاضطراب الاجتماعي، وإفساد القيم والعلاقات العائلية مما ينعكس سلبا على التمتع بالحقوق والحريات الأساسية وانعكاس ذلك على واقع الحياة الاقتصادية للأفراد مما يؤدي بهم الى ترك مقاعد الدراسة والالتفات الى البحث الدائم عن العمل لتلبية متطلبات الحياة الرئيسية، والتركيز على حق التعليم باعتباره أحد حقوق الإنسان الاقتصادية والثقافية والاجتماعية في إطار القانون الدولي لحقوق الإنسان والمواثيق الدولية وتحقيق فرص الحصول عليه من قبل الجميع وفقا للمساواة بين الجنسين وعدم التمييز على أي أساس من أسس التمييز، والآثار الجسيمة للعمليات الإرهابية في انتهاك حقوق الإنسان ومن ذلك حق التعليم وحرمان الأفراد منه بسبب انعدام الأمن والنقص الحاصل في أعداد المعلمين الذين نزحوا من مناطقهم حفاظا على أرواحهم وأرواح عوائلهم بالإضافة الى تدمير المدارس في عموم محافظة نينوى وناحية القيارة بشكل خاص وان التنظيمات الإرهابية تركز عملياتها على تحطيم البنى التحتية والمؤسسات التي تهدف الى تمتع الأفراد بحقوقهم، ومن ذلك المدارس ومؤسسات المجتمع المدني الأخرى، وقد توصلت الدراسة الى ضرورة العمل الجاد على إعمار المدارس والمؤسسات التعليمية التي دمرتها هذه العمليات الارهابية، وتعويض الضحايا وخصوصا الطلاب والفئات المشمولة بحق التعليم من الأطفال والنساء الذين خسروا حقهم في التعليم وإصدار التشريعات اللازمة لضمان التمتع بالحقوق وحمايتها وإصدار التشريعات اللازمة للاعتراف بالمقررات والنتائج الصادرة عن مدارس المخيمات التي تم أنشاؤها من قبل الدولة والمنظمات الدولية لتقوم بتقديم التعليم الأساسي للأطفال الملتحقين بها والعمل على تهيئة الكوادر التعليمية المدربة نفسياً على استيعاب حالة الأطفال والشباب المحرومين من حقهم في التعليم وتوفير الحماية اللازمة لهذه الكوادر مع توفير الدعم لهم.  

المراجع

اولا: الكتب:

First: Books:

I. د. أحمد فلاح العموش، مستقبل الإرهاب في هذا القرن، جامعة نايف للعلوم الأمنية، مركز الدراسات والبحوث، 2006،

II. د. جابر عبد الهادي سالم الشافعي، تأصيل مبادئ القانون الدولي الإنساني من منظور أسلامي، دار الجامعة الجديدة للنشر، 2007.

III. د. حيدر علي نوري، الجريمة الارهابية – دراسة في ضوء قانون مكافحة الإرهاب رقم 13 لسنة 2005، منشورات زين الحقوقية.

IV. د. رفيق السكري، العنف الفكري والرعاية السياسية، مجلة الإنماء العربي للعلوم الإنسانية، السنة (14)، العدد (21 )، 1993.

V. د. محمود السيد حسن داود، حق الإنسان في الحرية الدينية – دراسة تأصيلية على ضوء الاتفاقية الأوربية لحقوق الإنسان والفقه الإسلامي، دار الكلمة للنشر والتوزيع، 2013.

VI. د. مسعد عبد الرحمن زيدان، الإرهاب وأثره على التنمية الاقتصادية من منظور القانون الدولي، جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، الرياض، 1434 هـ.

VII. د. محمود صالح العادلي، موسوعة القانون الجنائي للإرهاب – المواجهة الجنائية للإرهاب، ج1، دار الفكر الجامعي، الإسكندرية، 2003.

VIII. محمد جهاد الجمل، تعميق عملية التعليم والتعلم بين النظرية والتطبيق، دار الكتاب الجامعي، الإمارات العربية المتحدة، 2001.

IX. د. سامية خضر صالح، البطالة بين الشباب حديثي التخرج والعوامل الآثار- العلاج وعلاقاتها بالزيادة السكانية، كتب عربية. 1992.

X. د. علي بن فايز الجحني، أثر الإرهاب في مجتمعاتنا ووسائل مكافحته، جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، أبو ظبي، 2007.

XI. د. عاطف عبد الفتاح عجوة، البطالة في العالم العربي وعلاقتها بالجريمة، المركز العربي للدراسات الأمنية والتدريب، الرياض، 1985.

XII. د. عمر احمد الهشميري، التنشئة الاجتماعية للطفل، ط1، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، 2003.

XIII. د. عروبة جبار الخزرجي، حقوق الطفل بين النظرية والتطبيق، دار الثقافة للنشر والتوزيع، 2009

XIV. د. عبد الله بن عبد العزيز اليوسف، الأنساق الاجتماعية ودورها في مقاومة الإرهاب والتطرف، جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، الرياض، 2006.

XV. د. عبد الله بن عبد العزيز اليوسف، دور المدرسة في مقاومة الإرهاب والعنف والتطرف، المؤتمر العالمي عن موقف الإسلام من الإرهاب الذي عقد في جامعة الإمام محمد بن سعود الاسلامية للفترة من 1-3/2003، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، المملكة العربية السعودية، 2004.

XVI. د. هبة الله أحمد خميس، الإرهاب الدولي أصوله الفكرية وكيفية مواجهته، الدار الجامعية، ألإسكندرية، 2009.

XVII. د. وفاء البرعي، دور الجامعة في مواجهة التطرف الفكري، دار المعرفة الجامعية، الإسكندرية، 2007.

ثانيا: الأطروحات والرسائل:

Second : Theses & Dissertations:

I. أياد نوري جاسم، صياغة إستراتيجية الأمن الوطني العراقي-دراسة مستقبلية، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية العلوم السياسية، جامعة النهرين، بغداد، 2013، ص171.

II. فهد بن سليمان القرطون، أثر المدرسة في تفعيل دور طلاب المرحلة الثانوية لمواجهة الإرهاب، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة نايف للعلوم الأمنية، الرياض، 2007.

III. سناء محمد جعفر محمد البزاز، الآثار الاجتماعية والنفسية للحرب العراقية الأمريكية على الأطفال في المجتمع العراقي دراسة ميدانية في علم الاجتماع العسكري، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الآداب، جامعة بغداد، 2005.

IV. هدى خليل حسين عبادة، تقويم أداء مدرسي التربية الفنية في المرحلة الثانوية على وفق مؤشرات معايير جودة التعليم، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الفنون الجميلة، جامعة بغداد، 2012.

ثالثا: البحوث:

Third: Studies:

I. د. باسمة علوان حسين ود. فؤاد توما، تطور التعليم في العراق، بحث منشور في مجلة دراسات تربوية العدد (6)، 2009.

II. د. خلود احمد طنش، الجوانب الاقتصادية لظاهرة الإرهاب من منظور اقتصاد إسلامي، المجلة الأردنية في الدراسات الإسلامية، العدد (4 )، 2017.

III. د. محمود ضياء الدين عيسى، التنظيمات الإرهابية في الدول العربية وإجراءات مواجهتها، مجلة أفاق عربية، العدد الأول، 2007.

IV. منظمة العفو الدولية، اللاجئون والأشخاص النازحون داخلياً بين حقوق الإنسان والواقع، مجلة موارد، العدد 21، 2014.

V. نينا بيركلاند، النزوح الداخلي – الاتجاهات العالمية للنزوح الناشئ عن النزاع، المجلة الدولية للصليب الأحمر، المجلد 91، العدد 875، 2009.

VI. زقاوة أحمد، محددات النجاح الدراسي مقاربة سوسيو – سيكولوجية، مركز تطوير الممارسات النفسية والتربوية، مجلة دراسات نفسية وتربوية، العدد 12، 2014.

VII. د. صبحي الطويل، القانون الدولي الإنساني والتعليم الأساسي، المجلة الدولية للصليب الأحمر، العدد 3، 2000.

رابعا: الدوريات:

Periodicles:

I. كريستين هوسلر وآخرون، حماية التعليم في ظروف انعدام الأمن والنزاعات المسلحة – دليل قانوني، المعهد البريطاني للقانون الدولي المقارن، مركز الأمم المتحدة للتدريب والتوثيق في مجال حقوق الإنسان لجنوب غرب أسيا والمنطقة العربية، 2012

خامسا: المواثيق والاتفاقيات أو القرارات :

Fifth: charters، agreements or decisions:

I. الإعلان العالمي لحقوق الإنسان لعام 1948.

II. العهد الدولي الخاص بالحقوق المدنية والسياسية لعام 1966.

III. العهد الدولي الخاص بالحقوق الاقتصادية والاجتماعية والثقافية.

IV. إعلان الأمم المتحدة للقضاء على جميع أشكال التعصب او التمييز القائمين على أساس الدين أو المعتقد لعام 1981

سادسا: التقارير:

Sixth: Reports:

I. وزارة حقوق الإنسان العراقية، التقرير السنوي الخاص بأثر الإرهاب في حقوق الإنسان لعام 2014.

II. جمهورية العراق، وزارة حقوق الإنسان، أطياف العراق مصدر ثراءه الوطني، ، دائرة رصد الأداء وحماية الحقوق قسم حقوق الأقليات، 2011.

III. اليونيسيف، ثمن باهظ يدفعه الأطفال – العنف يدمر الطفولة في العراق، 2016.

IV. الأمم المتحدة، تقرير التعافي والاستقرار في المناطق المحررة حديثاً في محافظة نينوى (زمار، وانه، ربيعة، السنوني )، 2015.

V. المفوضية العليا لحقوق الإنسان – العراق، التقرير الثالث لخلية الأزمة عن الأوضاع الإنسانية التي شهدها العراق خلال الفترة من 1-7 ولغاية 10 – 9 -2014.

VI. المفوضية العليا لحقوق الإنسان - العراق، النازحون والمهجرون داخلياً من 10 / 6 / 2014 ولغاية 10 / 5 / 2015، بغداد، 2015.

VII. اليونيسيف، العراق، التقرير القطري حول الأطفال خارج المدرسة، 2014.

VIII. مشكلة النزوح في العراق الواقع والأبعاد في ظل العمليات العسكرية في محافظة نينوى، وحدة الدراسات العراقية، مركز الإمارات للسياسات، ابو ظبي، 2017.

IX. الجمعية العامة للأمم المتحدة، مجلس حقوق الإنسان، تقرير مفوض الأمم المتحدة السامي لحقوق الإنسان، الآثار السلبية للإرهاب على التمتع بجميع حقوق الإنسان والحريات الأساسية، 2017.

X. المفوضية العليا لحقوق الإنسان في العراق، تقرير عن واقع الحقوق الاقتصادية والاجتماعية والثقافية ومدى التزام العراق بتطبيق مواد العهد الدولي الخاص بالحقوق الاقتصادية والاجتماعية والثقافية، بغداد، 2015.

XI. إحصائية مديرية تربية قضاء الحضر في القيارة.

XII. اليونسكو، دراسة تحليلية لأوضاع التعليم في العراق، باريس، 2010.

XIII. اليونسكو، دراسة تحليلية عن أوضاع التعليم في العراق، باريس، 2003.

XIV. مجلس الأمن الدولي، القرار رقم (661) الصادر بتاريخ 6/ 8 / 1991.

XV. وزارة التخطيط العراقية، التقرير الوطني للتنمية البشرية في جمهورية العراق لعام 2014.

XVI. الإستراتيجية الوطنية للتربية والتعليم العالي في العراق، المركز و الإقليم، السنوات 2010 – 2020 الملخص التنفيذي، 2012.

XVII. برنامج الأمم المتحدة الإنمائي ومؤسسة محمد بن راشد آل مكتوم، مؤشر المعرفة العربي 2015، مؤشر التعليم ما قبل الجامعي، 2015.

XVIII. معهد اليونسكو للإحصاء، الموجز التعليمي العالمي 2007 مقارنة إحصائيات التعليم عبر العالم، مونتريال، 2007.

XIX. معهد اليونسكو للإحصاء، الموجز التعليمي العالمي 2008 مقارنة إحصائيات التعليم عبر العالم، مونتريال، 2008.

XX. اليونسكو، مؤشرات التربية، توجيهات فنية – تقنية، 2009.

XXI. اليونسكو، الموجز التعليمي العالمي 2011 مقارنة إحصائيات التعليم في جميع أنحاء العالم التركيز على التعليم الثانوي، باريس، 2011.

XXII. المؤتمر العالمي للتعليم العالي في العراق المنعقد في مدينة اربيل، التقرير الختامي، 2007.

سابعا: المواقع الالكترونية:

Seventh: Electronic Sites:

I. القيارة، سيدة النواحي العراقية ومدينة القير تشكو الإرهاب، بحث منشور على شبكة الإنترنت، الموقع الإلكتروني http://www. journaliraq. com

II. د. محمد أحمد علي ألعدوي، الأمن الإنساني ومنظومة حقوق الإنسان –دراسة في المفاهيم والعلاقات المتبادلة، بحث منشور على شبكة الانترنيت، الموقع الالكتروني، http://www. policemc. gov. bh/mcms-store.

III. صحيفة العربي الجديد، أرقام مفزعة في معركة الموصل تكشف عن استهتار بأرواح المدنيين، 15/5/2017 الموقع الالكتروني:

http://www. alaraby. co. uk/politcs

IV. الموصل العراقية الموقع والأهمية. الموقع الالكتروني: http://www. almanar. com. ib

V. الشبكة المشتركة لوكالات التعليم في حالات الطوارئ، الدليل التدريبي، 2007، متاح على شبكة الانترنت الموقع الالكتروني http:/ / www. s3. amazonaws. com/inee-assets:

VI. أسماء بنت أحمد البحيصي، الطفولة مشاكل وحلول، متوفر على شبكة الانترنيت، الموقع الالكتروني http://www. emtiaz. net

VII. احمد جمال سالم، التعليم في العالم العربي مشكلة تبحث عن حل، متوفر على شبكة الانترنيت الموقع أللالكتروني http://www. alukah. net/cultur

VIII. التعليم في العراق يعاني الموت ألسريري بعدما كان قبلة القاصدين ومنارة المتعلمين، متوفر على شبكة الانترنيت، الموقع الالكتروني:

http://www. yaqein. net/reports/18470

IX. ديرك ادر يانسينز. ، تقرير محكمة بروكسل حول تفكيك الدولة العراقية، دار بابل للدراسات والإعلام، الموقع الالكتروني: http://www. does. google. com

X. سوسن شاكر مجيد، الآثار النفسية والاجتماعية للإرهاب والعنف على المرأة والطفل، بحث منشور على شبكة الإنترنت، الموقع الإلكتروني :

http://www. m. ahewar. org/sas?a:aid=300479

XI. د. عبد الأحد متي دنحا، تفاقم الأمية في العراق، مؤسسة الحوار المتمدن، بحث منشور على الموقع الالكتروني http:// www. m. ahewar. org/s. asp?aid

References

First: the books:

First: Books:

I. Dr. Ahmed Falah Al-amoush, the future of terrorism in this century, Nayef University for Security Sciences, Center for studies and research, 2006،

II. Dr. Jaber Abdul Hadi Salem Al-Shafi'i, rooting the principles of international humanitarian law from an Islamic perspective, new University Publishing House, 2007.

III. Dr. Haider Ali Nouri, the terrorist crime-a study in the light of the Anti-Terrorism Law No. 13 of 2005, Zain human rights publications.

IV. Dr. Rafik al-Sukkari, intellectual violence and political sponsorship, the Arab Development journal for the humanities, year (14), issue (21), 1993.

V. Dr. Mahmoud El Sayed Hassan Daoud, the human right to religious freedom – a fundamental study in the light of the European Convention on human rights and Islamic jurisprudence, Kalima publishing house, 2013.

VI. Dr. Massad Abdul Rahman Zeidan, terrorism and its impact on economic development from the perspective of international law, Naif Arab University for Security Sciences, Riyadh, 1434 Ah.

VII. Dr. Mahmoud Saleh al-Adly, Encyclopedia of the criminal law of terrorism-the criminal confrontation of terrorism, G1, University thought House, Alexandria, 2003.

VIII. Mohammed Jihad al-Jamal, deepening the process of teaching and learning between theory and Practice, University Book House, United Arab Emirates, 2001.

IX. Dr. Samia Khader Saleh, unemployment among newly graduated youth and the effects of treatment and its relations with overpopulation, Arabic books. 1992.

X. Dr. Ali bin Fayez Al-Jahni, the impact of terrorism on our societies and the means of combating it, Naif Arab University for Security Sciences, Abu Dhabi, 2007.

XI. Dr. Atef Abdel Fattah Ajwa, unemployment in the Arab world and its relationship to crime, Arab Center for Security Studies and training, Riyadh, 1985.

XII. Dr. Omar Ahmed Al-hashmiri, the socialization of the child, Vol. 1, Safa publishing and distribution house, Amman, 2003.

XIII. Dr. Araba Jabbar Al-Khazraji, children's rights between theory and practice, House of culture for publishing and distribution, 2009

XIV. Dr. Abdullah bin Abdulaziz al-Yousef, social systems and their role in resisting terrorism and extremism, Naif Arab University for Security Sciences, Riyadh, 2006.

XV. Dr. Abdullah bin Abdulaziz al-Yousef, the role of the school in resisting terrorism, violence and extremism, the World Conference on the position of Islam on Terrorism held at Imam Muhammad Bin Saud Islamic University for the period from 1-3/2003, Imam Muhammad Bin Saud Islamic University, Saudi Arabia, 2004.

XVI. Dr. Hebaallah Ahmed Khamis, international terrorism, its intellectual origins and how to confront it, University House, Alexandria, 2009.

XVII. Dr. Wafa al-Borai, the role of the University in confronting intellectual extremism, University Knowledge House, Alexandria, 2007.

Second: theses and dissertations:

Second : Theses & Dissertations:

I. Ayad Nouri Jassim, the formulation of the Iraqi national security strategy-a future study, unpublished master's thesis, Faculty of political science, Al-Nahrain University, Baghdad, 2013, p.171.

II. Fahad bin Sulaiman Al-qurton, the impact of the school in activating the role of Secondary School students to confront terrorism, unpublished master's thesis, NAIF University for Security Sciences, Riyadh, 2007.

III. Sanaa Mohammed Jaafar Mohammed Al-Bazzaz, the social and psychological effects of the Iraqi-American war on children in Iraqi society a field study in military sociology, unpublished master's thesis, Faculty of Arts, University of Baghdad, 2005.

IV. Hoda Khalil Hussein Obada, evaluation of the performance of art education teachers at the secondary level according to the indicators of Education Quality Standards, unpublished master's thesis, Faculty of Fine Arts, University of Baghdad, 2012.

Third: Research:

Third: Studies:

I. Dr. Basma Alwan Hussein and Dr. Fouad Touma, the development of education in Iraq, a research published in the Journal of Educational Studies issue (6), 2009.

II. Dr. Khuloud Ahmed tansh, economic aspects of the phenomenon of terrorism from the perspective of an Islamic economy, Jordanian Journal of Islamic studies, issue (4), 2017.

III. Dr. Mahmoud Dia al-Din Issa, terrorist organizations in the Arab countries and the measures to confront them, Afaq Arab magazine, first issue, 2007.

IV. Amnesty International, Refugees and internally displaced persons between human rights and reality, Mawarid Magazine, Issue 21, 2014.

V. Nina Birkeland, internal displacement – global trends of conflict-induced displacement, International Journal of the Red Cross, Vol.91, No. 875, 2009.

VI. Zakawa Ahmed, determinants of academic success socio-psychological approach, Center for the development of psychological and educational practices, Journal of psychological and Educational Studies, No. 12, 2014.

VII. Dr. Sobhi Al-Tawil, international humanitarian law and Basic Education, International Journal of the Red Cross, No. 3, 2000.

Fourth: periodicals:

Periodicles:

I. Christine Hosler et al., protection of education in conditions of insecurity and armed conflict-a legal guide, British Institute of comparative international law, United Nations Human Rights training and Documentation Center for South-West Asia and the Arab region, 2012

Fifth: charters, agreements or decisions :

Fifth: charters، agreements or decisions:

I. The Universal Declaration of human rights of 1948.

II. The International Covenant on civil and political rights of 1966.

III. International Covenant on economic, social and cultural rights.

IV. United Nations Declaration on the elimination of all forms of intolerance or of discrimination based on religion or belief, 1981

Sixth: reports:

Sixth: Reports:

I. Iraqi Ministry of human rights, annual report on the impact of terrorism on human rights for 2014.

II. Republic of Iraq, Ministry of human rights, spectra of Iraq, the source of its national wealth, performance monitoring and Rights Protection Department, minority rights section, 2011.

III. UNICEF, a high price to pay for Children-violence is destroying childhood in Iraq, 2016.

IV. United Nations, recovery and stability report in the newly liberated areas of Nineveh Governorate (Zammar, he, Rabi'a, Al-sununi), 2015.

V. The High Commission for Human Rights – Iraq, the third report of the crisis cell on the humanitarian situation witnessed by Iraq during the period from 1-7 to 10-9-2014.

VI. High Commission for Human Rights-Iraq, internally displaced persons from 10 / 6 / 2014 for the most part 10 / 5 / 2015, Baghdad, 2015.

VII. UNICEF, Iraq, country report on children out of school, 2014.

VIII. The problem of displacement in Iraq, reality and dimensions in the light of military operations in Nineveh Governorate, Iraqi studies unit, Emirates Policy Center, Abu Dhabi, 2017.

IX. The UN General Assembly, the human rights council, the report of the UN High Commissioner for Human Rights, the negative effects of terrorism on the enjoyment of all human rights and fundamental freedoms, 2017.

X. The High Commission for Human Rights in Iraq, a report on the reality of economic, social and cultural rights and the extent of Iraq's commitment to the application of the articles of the International Covenant on economic, social and cultural rights, Baghdad, 2015.

XI. Statistics of the Directorate of education of the urban district in Qayyarah.

XII. UNESCO, an analytical study of the education situation in Iraq, Paris, 2010.

XIII. UNESCO, analytical study on the situation of education in Iraq, Paris, 2003.

XIV. United Nations Security Council Resolution No. 661 issued on 6/ 8 / 1991.

XV. The Iraqi Ministry of planning, the National Human Development Report of the Republic of Iraq for the year 2014.

XVI. National strategy for education and higher education in Iraq, center and Region, years 2010 – 2020 executive summary, 2012.

XVII. UNDP and the Mohammed bin Rashid Al Maktoum Foundation, Arab Knowledge Index 2015, pre-university education index, 2015.

XVIII. UNESCO Institute for Statistics, world education summary 2007 comparison of Education Statistics across the world, Montreal, 2007.

XIX. UNESCO Institute for Statistics, world education digest 2008 comparison of Education Statistics across the world, Montreal, 2008.

XX. UNESCO, indicators of Education, Technical – technical guidance, 2009.

XXI. UNESCO, World Educational digest 2011 comparison of Education Statistics Worldwide focusing on secondary education, Paris, 2011.

XXII. The World Conference on higher education in Iraq held in the city of Erbil, final report, 2007.

Seventh: websites:

Seventh: Electronic Sites:

I. Al-Qayyarah, Our Lady of Iraq and the city of Al-Qayyarah complain of terrorism, research published on the internet, website http://www. journaliraq. com

II. Dr. Mohammed Ahmed Ali aladawi, human security and the human rights system-a study in concepts and interrelationships, research published on the internet, website, and http://www. policemc. gov. bh/mcms-store.

III. Al-Arabi al-Jadeed newspaper, alarming figures in the Battle of Mosul reveal a disregard for the lives of civilians, 15/5/2017 website:

http://www. alaraby. co. uk/politcs

IV. Iraqi Mosul location and importance. The website: http://www. almanar. com. ib

V. Joint network of emergency education agencies, training manual, 2007, available on the internet website http:/ / www. s3. amazonaws. com/inee-assets:

VI. Asma bint Ahmed Al-buhaisi, childhood problems and solutions, available on the internet, website http://www. emtiaz. net

VII. Ahmed Jamal Salem, education in the Arab world is a problem looking for a solution, available on the internet website http://www. alukah. net/cultur

VIII. Education in Iraq suffers a clinical death after it was the kiss of the intentional and the beacon of learners, available on the internet, the website:

http://www. yaqein. net/reports/18470

IX. Dirk Ader Janssens. , Report of the Brussels court on the dismantling of the Iraqi state, Babylon house for studies and media, website: http://www. does. google. com

X. Sawsan Shaker Majid, psychological and social effects of terrorism and violence on women and children, research published on the internet, website :

http://www. m. ahewar. org/sas?a:aid=300479

XI. Dr. Abdul Ahad Matti Danha, increasing illiteracy in Iraq, civil dialogue Foundation, research published on the Website http:// www. m. ahewar. org/s. asp?aid

References

First: Arabic sources:

Arabic References:

I. International humanitarian law Series, internally displaced persons (IDPs) in international humanitarian law, Al-Ahram translation and publishing center, 1994.

II. Sherif atlam, International Humanitarian Law, Guide to application at the national level, International Committee of the Red Cross, Cairo, 2003.

III. Abdul Karim Alwan, political systems and constitutional law, House of culture publishing, Amman, 2009.

IV. Farouk Hamouda, international protection of Internally Displaced Persons, Center for Arab Studies, first edition, 2016.

V. Fadel Abdul Zahra al-Gharawi, displaced persons and international humanitarian law, Al-Halabi human rights publications, Beirut, 2013.

VI. Mohammed Al-Majzoub, Asaad Thiab, Amel Yazigi and others, international humanitarian law horizons and challenges, Vol.1, Al-Halabi human rights publications, Beirut, 2005.

VII. Mohammed Al-Majzoub, International Humanitarian Law, Vol. 1, Al-Halabi human rights publications, Beirut, 2009.

VIII. Mahmoud Sharif Bassiouni and Khaled Mohieddin, Iraqi legislation on criminal justice, Arab renaissance House, Cairo, 2007.

IX. Mosaddegh Adel Taleb and Baida Abdul Hassan Radam, explanation of the Constitution of the Republic of Iraq of 2005 AL-Sanhouri house, 2016.

Second: translated books:

Translated Books:

I. Charles Tripp, pages from the history of Iraq, translated by Zeina saber Idris, Arab House of Sciences, Beirut , 2006.

II. Jean-Marie henkerts, a study on customary international humanitarian law (summary of contribution to respect for the rule of law in armed conflict), International Journal of the Red Cross, No. 857, 2005.

III. Francoise Bouchet-solinet, scientific Dictionary of international humanitarian law, translated by Mohamed Massoud, Dar Al-Alam for millions, Beirut, 2005.

Third: theses and dissertations:

I. Bin Sha'ira Walid, deportation and forced removal of civilians in the light of international humanitarian law, master's thesis submitted to the Faculty of law at Batna university, 2009.

II. Hossam Ali Mahmoud Al-Nuaimi, protection of civilians in times of international armed conflicts "Iraq as a model", master thesis, Al-Nahrain University, 2013.

III. Suad Rady Hassan al-Kanani, the crime of forced displacement in International Criminal Law, Master's thesis, Faculty of law, Mustansiriya University, 2015.

IV. Shaima Jamal tukhmagli, international and internal guarantees for the protection of displaced persons "Iraq as a model" Master Thesis submitted to the Faculty of Law, University of Kirkuk, 2017.

V. Ammar duir Faleh, legal protection of Internally Displaced Persons "the case of Iraq as a model" Master Thesis submitted to the El Alamein Institute for graduate studies, 2017.

Fourth: research and articles:

Studies and Essays:

I. Ahmed Qasim mesften, legal protection of Internally Displaced Persons "guidelines and Iraqi laws" research presented to the House of wisdom, Baghdad, 2015.

II. Osama Sabri Mohammed, protection of displaced persons in armed conflicts, research published in the Qadisiya Journal of law and political science, issues (1_2), Volume III, December, 2010.

III. Urideh jindali, (the role of the ICRC in the protection of African civilians: forced displacement during armed conflicts), a research published in the Journal of humanitarian research and studies, issue 10, in 2015.

IV. Abdul Samad Rahman Sultan, (an unenviable task), an article by the minister of immigration published in the forced migration bulletin, special issue on Iraq, August, 2007.

Fifth: national constitutions and laws:

Constitutions & National Rules:

I. The Iraqi constitution of 2005.

II. The Iraqi Penal Code in force No. 111 of 1969.

III. Iraqi Anti-Terrorism Law No. 13 of 2005.

IV. The Iraqi Ministry of Immigration and displaced persons Law No. 21 of 2009.

Sixth: resolutions:

Decisions:

I. Resolution no. (328) of 2014 on the operations of shelter and relief of displaced families.

II. Decree No. (391) of 2014 on the assignment of the ministries of Commerce, Industry and minerals to prepare foodstuffs to help the displaced.

III. Resolution no. (428) on the obligation of the Ministry of Commerce to pay the value of the ration card to displaced citizens, which was not handed over to them during the last months of 2014.

IV. Resolution no. (430) of 2014 on the allocation of funds.

V. Decree No. (92) of 2014, in which the crimes committed against the Yazidis, Turkmen, the Messiah and the Shabak were considered genocide crimes

Seventh: international conventions and treaties:

Agreements & International Treaties:

I. The four Geneva Conventions of 1949.

II. The 1951 Convention Relating to the status of refugees.

III. The 2009 Kampala Convention on assistance to displaced persons.

Fourth: magazines and periodicals:

Fourth: Journals and periodicals:

I. Isabel Gomez trudson, toolkit "at the disposal of states to prevent displacement", Swiss point of view, Forced Migration Review, December 41, 2012.

II. Baleg teslakian and Adnan Nasim, internally displaced persons: any protection, Mawarid magazine, Amnesty International, issue 21, 2014.

III. Jovia Pater nogic, thoughts on the relationship between international humanitarian law and International Refugee Law, International Journal of the Red Cross, Issue 2, September, 1988.

IV. Robert Cohen, lessons learned from building guidelines, forced migration Bulletin No. 41, 2012.

V. Robert L. Goldman, the codification of international rules concerning internally displaced persons, International Journal of the Red Cross, No. 324, 1998.

VI. Cami Carvalho, protection of internally displaced persons in Angola, have we lost momentum, Forced Migration Review, April, 2003.

VII. Marco Sassoli, state responsibility for violations of international humanitarian law, International Journal of the Red Cross, 2004.

VIII. Internally displaced persons, publications of the International Committee of the Red Cross, Brent raita for advertising and publishing, no place edition, 2007.

IX. Iraqi facts (4141) on 11/1/2010, the law of the Iraqi Ministry of migration and displaced persons was published.

التنزيلات

منشور

2021-12-15

إصدار

القسم

المقالات

الأعمال الأكثر قراءة لنفس المؤلف/المؤلفين