Religious Element and its role in Israeli Politics

Authors

  • Shaker A. Fadhil University of Diyala - College of Law and Political Science - Iraq

Keywords:

The religious element, Israeli politics, Israeli parties

Abstract

Tracking the evolution of election results and the formation of Israeli governments, it will be so evident to realize the vital role played by the religious element in the Israeli political process. This role coincided with the inputs that led to the rise of the shares of the parties of the national right-wing and religious right-wing parties. The indicators show a clear shift in the characteristics of the elite that dominate the political life in Israel, which has been represented by the national right, the leaders of eastern Jews, the religious powers and, in particular, Orthodox and radical ultra-Orthodox tendencies. As such a clear role played along with the various compositions will pose a hazard upon the future of the occupied Palestinian territory, Islamic sanctities, and the rights of the Palestinian people, which is clear out of their programs and ideological directions.

References

الهــوامــش

(1) اليعيزر شافيد، "العلاقات بين المتدينين والعلمانيين في دولة اسرائيل"، سكيراه حودشيت 11/5/1986، ترجمة: (الملف)، تموز 1986،ص 291.

(2) د. اسعد رزوق، الدولة والدين في اسرائيل، بيروت: مركز الابحاث – منظمة التحرير الفلسطينية، 1968،ص 43-44

(3) ليعيزر شافيد، مصدر سبق ذكره، ص 293.

(4) Rosenak, Michael,"Religion and Religious attitudes in Israel"in Sammy Smooha, pularalism and conflict, London: Hot ledge and keganpaul, 1978, PP78-79

(5) ناتوري كارتا أو (حراس المدينة) : طائفة يهودية هاسيدية تؤمن بالتزام شريعة التوراة التزاما شديدا، تكن عداء شديدا للصهيونية، ورفضت اعتراف بدولة (اسرائيل) حال قيامها عام 1948. للتفاصيل حول مواقف هذه الطائفة ينظر: منشورات فلسطين المحتلة، التمييز العنصري ابرز معالم الصهيونية، بيروت: مطابع الكرمل، 1982، ص 59-65.

(6) مفهوم اليهود الارثوذكس يشير إلى أنه تيار ديني خصم للتيارات الاصلاحية واكثر قربا منها إلى التقاليد التاريخية، وكذلك يشير إلى أنه حركة احتجاج ضد التمدن العصري.

(7) مارتن بوبر: احد مفكري فلسفة الصهيونية الثقافية، التي ترى أن العنصر الذي يشكل الخطر الحقيقي المهدد للاستمرارية اليهودية هو فقدان اليهود احساس بالوحدة وضعف تمسكهم بالقيم والمطلوب ليس ملجا فحسب يهاجر إليه اليهود وانما دولة صهيونية تكون فقط المركز الروحي لليهودية.

(8) د. رشاد عبدالله الشامي، القوى الدينية في اسرائيل بين تكفير الدولة ولعبة السياسة، الكويت: المجلس الوطني للثقافة والفنون والاداب، سلسلة عالم المعرفة، 1994، ص 66-67.

Eisenstadt, s.n, Israeli Society ,London: Weidefeld and Nicolson, 1967, (9) P.310

(10) سليم سلامة،"قوانين الأساس وسؤال الدستور"، مجلة قضايا اسرائيلية، مدار المركز الفلسطيني للدراسات الاسرائيلية، العدد 59، ص 20. على الرابط الالكتروني http://www.madarcenter.org

(11) عبد الفتاح محمد ماضي، الدين والسياسة في اسرائيل، القاهرة: مكتبة مدبولي، 1999، ص111.

(12) د. عبد الوهاب المسيري، من هو اليهودي؟، القاهرة : دار الشروق، ط3، 2002، ص 71.

(13) المصدر نفسه، ص 72.

(14) للمزيد من التفاصيل حول هذه القضايا ينظر: المصدر نفسه، ص 72-77.

(15) د. هنيدة غانم،"اسرائيل كدولة يهودية وديمقراطية واشكاليات تعريف من هو اليهودي"، مجلة قضايا اسرائيلية، مدار المركز الفلسطيني للدراسات الاسرائيلية، العدد 62، ص 12.على الرابط الالكتروني: https://www.madarcenter.org

(16) المصدر نفسه، ص 12.

(17) مصطفى الحسيني، "صراع المتدينين والعلمانيين في اسرائيل: خلفية وابعاد"، الملف، العدد (28) تموز، 1986، ص 316-317.

(18) تقرير رقم 1185 في 31/10/ 1987، عمان: دار الجليل للنشر والدراسات والابحاث الفلسطينية، ص7 – 8.

(19) رشاد عبدالله الشامي، مصدر سبق ذكره، ص 62.

(20) د. اسعد رزوق، مصدر سبق ذكره، ص 72-73.

(21) للمزيد من التفاصيل ينظر د. رشاد عبدالله الشامي، مصدر سبق ذكره، ص 71 – 96.

(22) ينظر المصدر نفسه، ص 145 – 173.

ا(23) لمصدر نفسه، 201-210.

(24) المصدر نفسه، ص 245 – 246.

(25) المصدر نفسه، ص 256-258.

(26) المثال على ذلك (غوش امونيم) التي انشئت في أول الامر كهيئة غير حزبية لمؤيدي ضم الاراضي المحتلة عام 1967 بداخل المفدال، ولكن بعد ذلك اصبحت حركة غير حزبية وعملت خارج المفدال. وهذا الامر ادى إلى حدوث انقسامات واستقالات في معسكر المفدال بعد ذلك.

(27) الاحزاب الدينية وانتخابات الكنيست الثاني عشر، المجلة الفصلية للسياسة الدولية، الجامعة العبرية، العدد (32)، ترجمة: الدار العربية للنشر والترجمة، التقرير السياسي والاقتصادين عدد 11، 1/10/ 1990، ص 14.

(28) المصدر نفسه، ص15.

(29) خالد عايد، "نتائج انتخابات الكنيست 2015 في ضوء اتجاهات التصويت البعيدة المدى"، مجلة الدراسات الفلسطينية، بيروت : مؤسسة الدراسات الفلسطينية، العدد 103، صيف 2015، ص 131 – 132.

(30) اليعيزر شافيد، مصدر سبق ذكره، ص295.

(31) ايناس خطيب، "تأثير الاحزاب الدينية والحريدية على المشهد السياسي في اسرائيل"، مدى الكرمل، المركز العربي للدراسات اجتماعية التطبيقية، برنامج دراسات اسرائيل، ص 18.

(32) احمد خليفة وخالد عايد، "الانتخابات الاسرائيلية آيار /مايو 1999 وثائق تأليف الحكومة الجديدة والنتائج والبرامج الانتخابية"، مجلة الدراسات الفلسطينية، بيروت : مؤسسة الدراسات الفلسطينية، العدد39 صيف 1999، ص 57.

(33) خالد عايد (اعداد وترجمة)،"وثائق تأليف الحكومة الاسرائيلية الجديدة 27/2/2003، ونتائج انتخابات الكنيست السادس عشر"، مجلة الدراسات الفلسطينية، بيروت : مؤسسة الدراسات الفلسطينية، العدد،54، ربيع 2003، ص 17-18.

(34) باروخ كيمرلينغ، المجتمع الاسرائيلي مهاجرون مستعمرون مواليد البلد، ترجمة: هاني العبدالله، بيروت: المنظمة العربية للترجمة، 2011، ص 357-358.

(35) المصدر نفسه، ص 368.

(36) برهوم جرايسي، "عامان على الانتخابات الاسرائيلية احزاب الائتلاف والمعارضة تتنافس على اجندة اليمين المتطرف"، مجلة قضايا اسرائيلية، مدار المركز الفلسطيني للدراسات الاسرائيلية، العدد65، ص 108. على الرابط الالكتروني: https://www.madarcenter.org38)

(37) المصدر نفسه، ص 112.

(38) مجلة الدراسات الفلسطينية، بيروت: مركز الدراسات الفلسطينية، العدد77، شتاء 2009، ص13.

(39) باروخ كيمرلينغ، مصدر سبق ذكره، ص 375.

(40) المصدر نفسه، ص 558.

Margins

(1) Eliezer shavid, "relations between religious and secular in the state of Israel", skirah hodeshet 11/5/1986, translation: (file), July 1986, p.291.

(2) Dr. Assaad rizouk, the state and religion in Israel, Beirut: Research Center-Palestine Liberation Organization, 1968, pp. 43-44

(3) Leezer shavid, a source already mentioned, P.293.

(4) Rosenak, Michael,"Religion and Religious attitudes in Israel"in Sammy Smooha, pularalism and conflict, London: Hot ledge and keganpaul, 1978, PP78-79

(5) Natori Karta or (guardians of the city) : a Hasidic Jewish sect that believes in strict adherence to Torah law, is extremely hostile to Zionism, and refused to recognize the state of Israel upon its establishment in 1948. For details on the positions of this sect, see: publications of Occupied Palestine, racial discrimination, the most prominent features of Zionism, Beirut: Carmel Press, 1982, pp. 59-65.

(6) the concept of Orthodox Jews indicates that it is a religious current opposed to reformist currents and closer to historical traditions, as well as indicates that it is a protest movement against modern urbanization.

(7) Martin Buber: one of the thinkers of the philosophy of cultural Zionism, which believes that the element that poses the real threat to Jewish continuity is the loss of the Jews ' sense of unity and the weakening of their adherence to values, and what is needed is not only a refuge for Jews to emigrate to, but a Zionist state that is only the spiritual center of Judaism.

(8) Dr. Rashad Abdullah al-Shami, religious forces in Israel between the atonement of the state and the game of politics, Kuwait: National Council for Culture, Arts and literature, world of knowledge series, 1994, pp. 66-67.

Eisenstadt, s.n, Israeli Society ,London: Weidefeld and Nicolson, 1967, (9) P.310

(10) Salim Salama,"the basic laws and the question of the Constitution", Journal of Israeli issues, the Palestinian Center for Israeli Studies, No. 59, p.20. On the electronic link http://www.madarcenter.org

(11) Abdel Fattah Mohamed Madi, religion and politics in Israel, Cairo: Madbouly library, 1999, p.111.

(12) Dr. Abdul Wahab Al-Misseri, who is a Jew, Cairo: Dar El Shorouk, Vol. 3, 2002, p. 71.

(13) the same source, P. 72.

(14) for more details on these issues, see: the same source, pp. 72-77.

(15) Dr. Hanida Ghanem, "Israel as a Jewish and Democratic state and the problems of defining who is a Jew", Journal of Israeli issues, the Palestinian Center for Israeli Studies, No. 62, P.12.On the electronic link: https://www.madarcenter.org

(16) the same source, P.12.

(17) Mustafa al-Husseini, "the conflict of religious and secular in Israel: background and dimensions", file, Issue (28) July, 1986, pp. 316-317.

(18) Report No. 1185 dated 31/10/1987, Amman: Galilee publishing house for Palestinian Studies and research, pp. 7-8.

(19) Rashad Abdullah al-Shami, a source already mentioned, P.62.

(20) Dr. Asaad rizouk, a source already mentioned, pp. 72-73.

for more details, see Dr. Rashad Abdullah al-Shami, a source already mentioned, pp. 71-96.

(22) see the same source, pp. 145-173.

A(23) by the same source, 201-210.

ibid., pp. 245-246.

ibid., pp. 256-258.

(26) an example of this is gush ammonim, which was initially established as a non-partisan body of supporters of the annexation of the occupied territories in 1967 within Mafdal, but then became a non-partisan movement and worked outside Mafdal. This led to divisions and resignations in the Mafdal camp afterwards.

(27) religious parties and elections to the twelfth Knesset, Quarterly Journal of international politics, Hebrew University, Issue (32), translated by the Arabic house for publishing and translation, Political Report and economists No. 11, 1/10/1990, P.14.

Ibid., p.15.

(29) Khaled Ayed, "the results of the 2015 Knesset elections in the light of long – term voting trends", Journal of Palestinian Studies, Beirut : Palestine Studies Foundation, Issue 103, summer 2015, pp. 131-132.

(30) Eliezer shavid, a source already mentioned, P.295.

(31) Inas Khatib, "the influence of religious and haredi parties on the political scene in Israel", Mada Carmel, Arab Center for Applied Social Studies, Israel Studies Program, P.18.

(32) Ahmed Khalifa and Khaled Ayed, "Israeli elections May 1999, documents on the composition of the new government, results and electoral programs", Journal of Palestinian Studies, Beirut : foundation for Palestinian Studies, No. 39 Summer 1999, p.57.

(33) Khaled Ayed (prepared and translated),"documents authored by the new Israeli government 27/2/2003, and the results of the elections to the sixteenth Knesset", Journal of Palestinian Studies, Beirut : foundation for Palestinian Studies, issue, 54, spring 2003, pp. 17-18.

(34) Baruch Kemerling, the Israeli society, colonial immigrants born in the country, translated by: Hani Abdullah, Beirut: Arab translation organization, 2011, pp. 357-358.

(35) Ibid., p. 368.

(36) Barhoum Gracie, "two years since the Israeli elections, the coalition and opposition parties are competing for the far-right agenda," Israeli issues magazine, Palestinian Center for Israeli Studies, No. 65, P.108. On the electronic link: https://www.madarcenter.org38)

Ibid., p.112.

(38) Journal of Palestinian Studies, Beirut: Center for Palestinian Studies, No. 77, Winter 2009, p.13.

(39) Baruch Kemmerling, a source already mentioned, P.375.

Ibid., p.558.

Published

2018-06-15

Issue

Section

Articles