Domestic violence and its influence in juvenile delinquents

Authors

  • Khalifa Ibrahim Auda University of Diyala - College of Law and Political Science - Iraq
  • Salwa Faieq Al- Shihaby University of Diyala - College of Law and Political Science - Iraq

Abstract

The phenomenon of domestic violence is one of the widespread social phenomena, it is a world-wide phenomenon and despite the increase of contrast between one country and another, the suffering is the same everywhere. Violence is the use of illegal force by an adult in the family against the other individuals The domestic violence is one of the most dangerous ways of human rights violations. The subject of juvenile delinquents is considered one of the serious and important topics in the current time, with mounting danger in case it is neglected and it is regarded important because it is related directly or indirectly, to half the population of the community, who are the young and juvenile who will take the responsibility of community building and leading in the future. The problem of juvenile delinquency is one of the serious problems that society faces, especially in light of the marked increase in the rates of juvenile delinquency which requires addressing this problem and find out the reasons leading to it. The current research aims to identify the domestic violence and its relationship to juvenile delinquency. The research instrument is applied on a sample of (100) juvenile delinquents (70) males and (30) females were included search tool two sections the first section contains personal information consisting of (18 questions) and the Department of the other contains data for domestic violence, has reached the researchers to following results: -1 - All guests were subjected to domestic violence, which caused the deviation events .2 - the social status of the family is the main cause of juvenile delinquency. 3 - level of education your parents has an impact on juvenile delinquency .4 - accumulation of family members in one family, as well as cruel treatment made from this category deviate from Guanyin society. 5 - loss of parents or one of them is the main reason for the deviation of juvenile delinquency and the role of Baz in the formation of the child's personality and assistant to cope with life. As a complement to search the current researchers have found a set of recommendations: -1 - Work to increase awareness of family, through the intensification of programs for the family and the child through various media .2 - stimulating events to obey their parents and listen to their advice and guidance 3 - activation of dialogue and debate between members Alasrhlaata events the opportunity to express their views and work to meet their needs. 4 - Coordination with the Ministry of Justice and the Ministry of Labour and Social Affairs and other relevant bodies on the work of children and preventing children from work is not nine years old for any reason The researchers suggested a number of research, including:  -1 - make comparative studies between male and female events to find out the factors leading to delinquency. 2 - a study on the impact of community on children in prisons Molodn 3 - a study similar to the current study dealing with the other variables

References

المصادر العربية:
1- القران الكريم.
2- ابن منظور، ﺒﻥ ﻤﻨﻅﻭﺭ (1988): ﻟﺴﺎﻥ ﺍﻟﻌﺭﺏ، ﻁ3، ﺘﺤﻘﻴـﻕ ﻋﺒـﺩ ﺍﷲ ﺍﻟﻜﺒﻴـﺭ ﻭﺁﺨـﺭﻭﻥ، ﺩﺍﺭ ﺍﻟﻤﻌﺎﺭﻑ، ﺍﻟﻘﺎﻫﺭﺓ.
3- إبراهيم، أكرم نشأت(1998): القواعد العامة في قانون العقوبات المقارن،مطبعة الفتيان، بغداد.
4- البلوشية، نعيمة حميد(2001): أسباب جنوح الأحداث ، رسالة ماجستير ، جامعة عين شمس، مصر.
5- التكريتي، ثناء بهاء الدين(2006): الاتجاه السائد في جنوح الأحداث في مدينة تعز للسنوات 200 – 2006 (دراسة مسحية)، مؤتمر الطفولة الوطني الثالث، ورقة عمل.
6- حجازي،مصطفى(1975): الاحداث الجانحون (دراسة ميدانية نفسانية اجتماعية)، دار الحقيقة ،بيروت.
7- ﺤﺴﻥ، ﻤﺤﻤﺩ (1987): ﺍﻷﺤﺩﺍﺙ ﺍﻟﺠﺎﻨﺤﻭﻥ ﻭﺘﻨﺸـﺌﺘﻬﻡ ﺍﻷﺴـﺭﻴﺔ ، ﺩﺭﺍﺴـﺔ ﻤﻴﺩﺍﻨﻴـﺔ ﺒﺎﻟﻤﺩﻴﻨﺔ ﺍﻟﻤﻨﻭﺭﺓ" ﺒﺤﻭﺙ ﺍﻟﻤﺅﺘﻤﺭ ﺍﻟﺜﺎﻟﺙ1987، ﻤﺼـﺭ: ﺍﻟﺠﻤﻌﻴـﺔ ﺍﻟﻤﺼـﺭﻴﺔ ﻟﻠﺩﺭﺍﺴـﺎﺕ ﺍﻟﻨﻔﺴﻴﺔ.
8- الحفكاني، علي بن سليمان (2001) الواقع الاجتماعي لأسر الأحداث، دار الجامعية الحديث، مصر.
9- خان، محمد صالح(1991): جناح الاحداث، دار المعارف، مصر.
10- الراشد، مضاوي عبد الرحمن (1419هـ). مضامين مفهوم القدوة كما تدركها معلمات رياض الأطفال ودرجة ممارستهن له. رسالة ماجستير غير منشورة الرياض: كلية التربية، جامعة الملك سعود.
11- السرور، ناديا هايل (1997م). تقييم التعليم في المدرسة في المملكة الأردنية الهاشمية: عمان.
12- سليمان ،شحاته سليمان محمد(2004):فعالية برنامج لّلعب أدوار القصص في علاج المخاوف المرضية لدى أطفال الروضة، بكلية رياض الأطفال جامعة القاهرة
13- السمالوطي،نبيل السمالوطي(1413هـ):الدراسة العلمية لسلوك الإجرامي، طبعة الأولى دار الشروق، جدة.
14- عارف، صبري إبراهيم (2000). تطوير تربية طفل ما قبل المدرسة في مصر في ضوء الاتجاهات التربوية العصرية. مجلة كلية التربية م1 (10)، صـ143 – 178.
15- العاني، مصطفى(2002): الأحداث الجانحون، دار الحقيقة، بيروت.
16- العتيبي، منير و السويلم، بندر بن حمد(2002): أهداف التعليم المبكر (رياض الأطفال) بالمملكة العربية السعودية:دراسة تحليلية، مركز البحوث التربوية بكلية التربية جامعة الملك سعود
17- العمري، صالح بن محمد آل ربيع(2002): العودة الى الانحراف في ضوء العوامل الاجتماعية، دار النهضة العربية، بيروت.
18- العفنان، علي عبد الله (1414هـ ). مقارنه بين أطفال المرحلة الابتدائية الذين التحقوا والذين لم يلتحقوا برياض الأطفال في الدافعية نحو التعلم والتحصيل الدراسي. رسالة ماجستير غير منشــورة، الرياض، كلية التربية، جامعة الملك سعود.
19- العمري، عبد الله بن سعد،مطاوع، ضياء الدين بن محمد(1423هـ):تقنيات الاتصال والإعلام وأثرها في النشء السعودي،مجله البحوث العلمية، شعبان.
20- لبابنه ،احمد حسن(2009): درجة تحقيق مؤسسات رياض الأطفال للتربية المتكاملة لطفل ما قبل المدرسة، جامعة البلقاء التطبيقية، كلية إربد الجامعية.
21- منشي ،نسرين بنت هاشم بن عبد الخالق(2006): تربية الطفل باللعب و تطبيقاتها التربوية في الأسرة و رياض الأطفال في ضوء التربية الإسلامية،بحث منشور، جامعة ام القرى.
22- المطيري،عبد المحسن عمار(2006):العنف الأسري وعلاقته بالأحداث الجانحين لدى نزلاء دار الملاحظة الاجتماعية بمدينة الرياض ،رسالة ماجستير منشورة، الرياض.
23- المجلة العربية للتربية (1984م) واقع تربية الطفل في سن ما قبل المدرسة في بعض الدول العربية: المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم.
24- ناجي، عبد العزيز غالب(2004): جناح الأحداث في المجتمع اليمني ،رسالة ماجستير، جامعه معهد والدراسات العربية، مصر.
25- ﻨﻘﻭﻻ، ﻨﺭﻤﻴﻥ (1990): ﺩﺭﺍﺴﺔ ﻤﺴﺘﻭﻯ ﻤﻔﻬﻭﻡ ﺫﺍﺕ ﺍﻷﺤﺩﺍﺙ ﺍﻟﺠﺎﻨﺤﻴﻥ ﺍﻟﺒﺎﻟﻐﻴﻥ ﻤـﻥ ﺍﻟﻌﻤﺭ 12-10 ﻋﺎﻤﹰﺎ "ﺩﺭﺍﺴﺔ ﺘﻘﻭﻴﻤﻴﺔ ﺘﺸﺨﻴﺼﻴﺔ"، ﺭﺴﺎﻟﺔ ﻤﺎﺠﺴﺘﻴﺭ- ﺠﺎﻤﻌﺔ ﻋﻴﻥ ﺸﻤﺱ.
26- وزارة التربية(1994): الأهداف التربوية في القطر العراقي، ط2، مطبعة وزارة التربية، بغداد.
27- الياسين، جعفر عبد الأمير(2002): التشرد وانحراف سلوك الصغار والأحداث في العراق (دراسة ميدانية في علم الاجتماع الجنائي)، أطروحة دكتوراه، جامعة بغداد، كلية الآداب.

المصادر الأجنبية:
1- Sheldon & elener (1950): Unraveling Juvenile Delinquency (n.y:the commonwealth fund.
(www.ktaby.com)-2
(www.moqatel.com)-3
4- http://forum.ma3ali.net/t376129.html
(- ( http://manshecter.mam9.com/t15-topic 5

Published

2012-12-15

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)