Value security and community peace

Authors

  • Khalifa Ibrahim Uda University of Diyala - College of Law and Political Science
  • Al Basyuni Abdullah Jad Al basyuni Zagazig University - College of Arts

Keywords:

values, security, value security, community peace, intellectual security

Abstract

         This research is based on the importance of the efficiency of value security in achieving societal peace, and aims to identify the ability of this to achieve societal peace, and the questions are identified as follows:

What is meant by value security? And its dimensions and challenges? What is the role of value security in societal peace? What is the role of social upbringing institutions in creating value security and achieving societal peace? How can a realistic vision be presented to enhance moral security and societal peace?

Within this framework, the descriptive approach is used to study the relationship of value security with societal peace, and the research is divided into the following: An introduction to the research and its basic concepts. Then value security between dimensions and challenges. As well as the role of value security in societal peace through the institutions of socialization and value security down to a realistic vision to enhance value security and community peace. The research reached a procedural vision according to which it is possible to activate the approach to the role of value security in achieving societal peace.

References

المصـــــــادر
References
I. إبراهيم بن محمد آل عبد الله، مستقبل التعليم والأمن في عصر العولمة، الرياض، جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، 1420هـ، ص9.
II. أحمد جلال عز الدين، الإستراتيجية الأمنية العربية، الانجاز والتطلعات، بحث مقدم إلى مؤتمر التعاون الشرطي الأمني العربي، الشارقة، 20-22/12/1992م.
III. بركة بن زامل بن بركة الحوشان (2015)، أهمية المدرسة في تعزيز الأمن الفكري، مجلة الفكر الشرطي، مركز بحوث الشرطة، القيادة العامة لشرطة الشارقة، الإمارات، مج(24)، ع(95)، يوليو، ص ص231-306.
IV. جلال أحمد أمين، العولمة والهوية الثقافية والمجتمع التكنولوجي الحديث، مجلة المستقبل العربي (بيروت)، العدد 234، مركز دراسات الوحدة العربية، أوت 1998، ص64.
V. راشد بن ظافر بن راشد الدوسري (2020)، دور مؤسسات التنشئة الاجتماعية في تعزيز الأمن الفكري لدى المتعلمين في المرحلة الثانوية في المملكة العربية السعودية، مجلة رابطة التربية الحديثة، مج(5)، ع(17)، إبريل، ص ص193-238.
VI. رفعت شميس، "الأمن الثقافي العربي"، مجلة أقلام ثقافية، سوريا (بدون ذكر العدد والسنة)، ص1.
VII. سعد عبد الله بردي الزهراني، دور المدرسة في الوقاية من الجريمة، الرياض، مركز الدراسات والبحوث، 1999، ص8-9.
VIII. السيد أبو داود، الازدواجية الثقافية وتأثيرها على الشباب المسلم، المركز العربي للدراسات والأبحاث، 2011، ص3.
IX. السيد سلامة الخميسي وباسم زغلول الشحات بدوي (2016)، مواجهة تحديات الأمن التربوي لتعزيز الأمن الفكري في المؤسسات التعليمية، المؤتمر العلمي السادس والدولي الثاني "التربية العربية وتعزيز الأمن الفكري في عصر المعلوماتية (الواقع والمأمول)، مجلة كلية التربية، جامعة المنوفية، عدد خاص لبحوث المؤتمر، السنة (31)، أكتوبر.
X. الطيب البكزش، الترابط بين الأمن الإنساني وحقوق الإنسان، المجلة العربية لحقوق الإنسان، العدد 10، المعهد العربي لحقوق الإنسان، جوان 2003، ص165.
XI. عبد الإله بلقزيز، في مفهوم الأمن الثقافي، جريدة الوطن، ا

Published

2022-08-25