The Effect of Equality Principle on the Right to Learning

Authors

  • Nebras Mahmoud Kareem University of Diyala - College of Law and Political Science
  • Abbas Fadhil Aldulaemi University of.Diyala - College of Basic Education
  • Muntaser Alwan Kareem University of Diyala - College of Law and Political Science

Keywords:

The principle of equality, the right to education, , freedom of education

Abstract

Education is one of the significant pillars which contribute in the reinforcement of ethics and virtues in the human soul. An educated man is always ready to face the challenges actively and able to cope with difficulties successfully. Learning teaches man to know the rights and the obligations. Education is a direct and active element in a nation renaissance, development, making civilization, and documentation of the nation history. Islam confirmed the importance of Education via distinguishing the educated to uneducated that holly Quran says ((The educated wouldn’t be equal to the uneducated)). Education is the main gate that enables man to practice his rights and freedoms such as: equality in opportunity, nondiscrimination. So, the Universal Declaration of Human Rights included the right to Education. The states managed to found educational establishments and stated that primary Education should be free and tangible for all and kept working on making secondary Education free, too that charging fees would deprive many people from learning and this, in turn, would cause discrimination.

References

اولا: الكتب:

First: Books:

I. محمد قدري حسن ، حقوق الإنسان وحرياته الأساسية في الحضارات القديمة – الديانات السماوية- المواثيق الدولية ودستور الإمارات العربية المتحدة ، الأفاق المشرقة للنشر والتوزيع، ط، عمان ، 2011.

II. د. عباس عبد الامير ابراهيم العامري ، حماية حقوق الإنسان في القانون الدولي ، منشورات الحلبي الحقوقية، 2016.

III. د. فوزية الحاج علي البدري، التربية بين الأصالة والمعاصرة- مفاهيمها –أهدافها-فلسفتها، دار الثقافة، عمان، ط، 2009.

IV. د. ماهر أبو المعاطي علي، الاتجاهات الحديثة في التنمية الشاملة، المكتب الجامعي الحديث، 2012.

V. علي عبد الله أسود، تأثير الاتفاقيات الدولية الخاصة بحقوق الإنسان في التشريعات الوطنية، منشورات الحلبي الحقوقية، 2014.

VI. هلالي الشربيني الهلالي، التعليم الجامعي في العالم العربي في القرن الحادي والعشرين، دار الجامعة الجديدة، الإسكندرية، 2007.

VII. د. محمد عبد الرزاق القمحاوي ، حقوق الإنسان المتعلم في المدارس الثانوية العامة، منشأة المعارف، الإسكندرية، 2007.

VIII. د. محمد يوسف علوان، د. محمد خليل الموسى، القانون الدولي لحقوق الإنسان، الحقوق المحمية، ج2، دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان، 2009.

IX. المحامي أحمد دواس وآخرون، تقرير عن الحق في التعليم في الأراضي الفلسطينية، مؤسسة قيادات، 2009.

X. د.محمد سعيد مجذوب، النظرية العامة لحقوق الإنسان، المؤسسة الحديثة للكتاب، لبنان، 2014.

XI. د.أحمد سليم سعيفان، الحريات العامة وحقوق الإنسان، دراسة تاريخية وفلسفية وسياسية وقانونية مقارنة، ج2، منشورات الحلبي الحقوقية، 2010.

XII. د.محمد محمود الحيلة، تكنولوجيا التعليم بين النظرية والتطبيق، ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، 2010.

XIII. د.محمد عطية محمد فوده، الحماية الدستورية لحقوق الإنسان، دراسة مقارنة، دار الجامعة الجديدة، 2011.

XIV. د.محمد حسن دخيل، إشكاليات التنمية الاقتصادية المتوازنة، ط، منشورات الحلبي الحقوقية، 2009.

XV. د. حميد حنون ، حقوق الإنسان ، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة بغداد كلية القانون، 2012.

XVI. د. خالد محمد أبو شعيرة، د.ثائر أحمد غباري، قضايا معاصرة وأثرها على التربية والتعليم في الوطن العربي، مكتبة المجتمع العربي، عمان، 2011.

XVII. د. عروبة جبار الخزرجى، حقوق الطفل بين النظرية والتطبيق، دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان، 2009.

XVIII. د. نفيس المدانات، دراسات معمقة في القانون العام، دار الثقافة للنشر، عمان، 2004.

XIX. 19-د. تيسير فتوح حجة، حقوق المرأة في الشريعة الإسلامية والمواثيق الدولية(دراسة مقارنة)، مركز أعلام حقوق الإنسان والديمقراطية، شمس، رام الله، 2009.

XX. د.سيد إبراهيم الدسوقي ، الحماية الدولية لحقوق المرأة على ضوء اتفاقية منع التمييز الجنسي، دار النهضة العربية، القاهرة ، 2012 .

XXI. د. هلالي عبد اللاة أحمد، د.خالد محمد القاضي، حقوق الطفل في الشريعة الإسلامية والمواثيق الدولية والتشريعات الوطنية، ط، دار الطلائع، القاهرة، 2000.

XXII. أسامة عبد الرحمن، حقوق الإنسان العربي والتنمية، حقوق الإنسان ركيزة محورية لانطلاق التنمية، مركز دراسات الوحدة العربية، بيروت، 1999.

ثانيا: البحوث(المجلات):

Second: Researches:

I. عيد أحمد الحسبان ، النظام القانوني للحقوق الأساسية للأشخاص المعنوية في النظم الدستورية(دراسة تشريعية قضائية مقارنة)، مجلة الشريعة والقانون، العدد(39).

II. اليونسكو، تقرير الرصد العالمي للجميع، التعليم للجميع هل يتقدم في المسار الصحيح، منظمة الأمم المتحدة للتربية والعلوم والثقافة، 2002.

III. توما شيفسكي، التقرير الخاص بالحق في التعليم، الدورة(56) لعام 2000.

IV. محمد عرفات الخطيب، مبدأ عدم التمييز في تشريع العمل المقارن، مجلة جامعة دمشق للعلوم الاقتصادية والقانونية، المجلد(25)، العدد(2)، لعام 2009.

V. عيد أحمد الحسبان ، حق التعليم في النظم الدستورية المعاصرة، دراسة تحليلية مقارنة، مجلة دراسات علوم الشريعة والقانون، المجلد(39)، العدد(1)، 2012.

VI. د.قحطان أحمد سليمان، الحرية الأكاديمية في العراق في ظل الاحتلال ، مجلة قضايا سياسية، عدد خاص ، تشرين الثاني، 2015.

VII. د. محمد ثامر مخاط، حق التعليم في المواثيق الدولية والإقليمية والدساتير العربية والعراقية، مجلة كلية التربية والعلوم الصرفة، جامعة ذي قار، العدد(1)، 2010.

VIII. وسن حميد رشيد، الضمانات الدستورية للحقوق والحريات في الدستور العراقي لعام 2005 ، مجلة جامعة بابل ، العلوم الإنسانية، المجلد(21)، العدد(3)، 2013.

IX. أنعام مهدي صابر، حق الطفل في التعليم- دراسة مقارنة مع الشريعة الإسلامية وبعض التشريعات العراقية- مجلة جامعة بابل ، العلوم الإنسانية ، المجلد(22)لعام 2014.

ثالثا: الاطاريح والرسائل:

Third: Theses and Dissertations:

I. قالية عبد القادر، مبدأ المساواة بين القوانين الوضعية والشريعة الإسلامية، رسالة ماجستير ، جامعة أكلي محند أوالحاج، كلية الحقوق والعلوم السياسية، الجزائر، 2019.

II. أحمد عائد عدنان رشيد، أثر الاتفاقيات الدولية على التشريعات العراقية المتعلقة بحقوق السجناء، رسالة ماجستير، جامعة ديالى، كلية القانون والعلوم السياسية، 2019.

III. بولكوريات أمينة، معالجة الحريات العامة في الدساتير المغاربية، رسالة ماجستير، كلية الحقوق بن يوسف بن حدة، جامعة الجزائر، 2015.

IV. دانا لطفي حمدان، العلاقة بين الحرية الأكاديمية والولاء التنظيمي، رسالة ماجستير، كلية الدراسات ، جامعة النجاح الوطنية، نابلس، 2008.

رابعاً: التشريعات القانونية:

Fourth: Legal Legislations:

الدساتير:

Constitutions:

I. الدستور العراقي لعام 2005.

II. الدستور التونسي لعام 2014.

III. الدستور الباكستاني لعام 1973.

IV. الدستور الإماراتي لعام 1971.

V. الدستور الجزائري لعام 1996.

VI. قانون فلسطين الأساسي لعام 2003.

VII. الدستور القطري لعام 2003.

VIII. الدستور اليمني لعام 1994.

IX. الدستور الكويتي لعام 1962.

القوانين:

Laws:

I. قانون إصلاح النزلاء والمودعون العراقي رقم (14)لعام 2018.

II. قانون المعهد الإسلامي العالي لأعداد الأئمة والخطباء رقم(98)لعام 1980.

III. قرار مجلس الوزراء العراقي رقم (561) لعام 2013 ، نظام رقم (5) لعام 2013 .

IV. قانون انضباط موظفي الدولة والقطاع العام العراقي رقم(14) لعام 1991.

V. نظام التعليم الأهلي والأجنبي في العراق رقم (5) لعام 2013.

VI. قانون أدارة الدولة العراقية للمرحلة الانتقالية لعام 2003.

VII. قانون وزارة التربية لإقليم كردستان العراق رقم (4) لعام 1992.

VIII. قانون حقوق وامتيازات ذوي الشهداء والمؤنفلين لإقليم كردستان العراق رقم (9) لعام 2007.

IX. قانون التعليم الإلزامي العراقي رقم (118) لعام 1976.

X. نظام دور الدولة رقم (5) لعام1986.

XI. تعليمات قبول الطلاب في المدارس والمعاهد المسائية العراقية رقم(1) لعام 1996.

XII. نظام مدارس تأهيل الأحداث رقم(2) لعام 1988 العراقي.

XIII. قانون وزارة التربية العراقي رقم (22) لعام 2011.

XIV. نظام التعليم المهني في العراق رقم (6) لعام 2016.

XV. النظام الداخلي لمجلس النواب العراقي لعام 2012.

XVI. قانون مصادقة العراق على اتفاقية تحريم التمييز في مجال التعليم رقم (41) لعام 1977.

خامساً: إعلانات الحقوق والمواثيق الدولية:

Fifth: The International Rights Declarations and Treaties:

I. العهد الدولي الخاص بالحقوق الاقتصادية والاجتماعية والثقافية لعام 1966.

II. العهد الدولي الخاص بالحقوق المدنية والسياسية لعام 1966.

III. الإعلان العالمي لحقوق الإنسان لعام 1948.

IV. مؤتمر الأمم المتحدة لمنع الجريمة ومعاملة المجرمين ، جنيف، 1955.

V. الاتفاقية الدولية لمكافحة التمييز في مجال التعليم لعام 1960.

VI. إعلان ليما للحريات الأكاديمية واستقلال مؤسسات التعليم العالي ، ديسمبر، 1988.

VII. الاتفاقية الدولية لحماية حقوق جميع العمال المهاجرين وأفراد أسرهم لعام 1990.

VIII. اتفاقية القضاء على جميع أشكال التمييز ضد المرأة لعام 1979.

IX. اتفاقية حقوق الأشخاص ذوي الإعاقة لعام 2006.

X. اتفاقية وضع الأشخاص عديمي الجنسية لعام 1945.

XI. ميثاق الحقوق الأساسية للإتحاد الأوربي لعام 2000.

XII. الإعلان الأمريكي لحقوق وواجبات الإنسان لعام 1948.

XIII. الاتفاقية الأمريكية لحقوق الإنسان لعام 1978.

سادساً: المصادر الالكترونية:

Online Resources:

I. http: iraqld.hjc.iqlaw

II. https: www.un.org: ar: events: mandeladay: mandela_rules.shtm

III. https: www.icrc.org

IV. http: mohesr.gov.iq

V. http: www.hcediraq.org

سابعاً: المصادر الأخرى:

Seventh: Other Resources:

I. كتاب وزارة التعليم العالي والبحث العلمي في العراق رقم (6801) في 13: 9: 2019 .

II. كتاب وزارة التعليم العالي والبحث العلمي ، دائرة البعثات رقم (7706) في 24: 6: 2019.

References

First: the books:

First: Books:

I. Mohammed Qadri Hassan, human rights and fundamental freedoms in ancient civilizations-celestial religions-international charters and the Constitution of the United Arab Emirates, Bright Horizons publishing and distribution, I, Oman, 2011.

II. Dr. Abbas Abdul Amir Ibrahim al-Amiri, the protection of human rights in international law, Al-Halabi human rights publications, 2016.

III. Dr. Fawzia al-Haj Ali al-Badri, education between originality and modernity - its concepts –goals-philosophy, House of culture, Amman, I, 2009.

IV. Dr. Maher Abu al-Muati Ali, modern trends in comprehensive development, modern university office, 2012.

V. Ali Abdullah Aswad, the impact of international human rights conventions on national legislation, al-Halabi human rights publications, 2014.

VI. Hilali El-Sherbini El-Hilali, university education in the Arab world in the Twenty-First Century, new university House, Alexandria, 2007.

VII. Dr. Mohamed Abdel Razzaq Al-qamhawi , human rights educated in public secondary schools, Maarif establishment, Alexandria, 2007.

VIII. Dr. Mohamed Youssef Alwan, Dr. Mohammed Khalil al-Mousa, international human rights law, protected rights, G2, House of culture for publishing and distribution, Amman, 2009.

IX. Lawyer Ahmed Dawas and others, a report on the right to education in the Palestinian Territories, qiyadat Foundation, 2009.

X. Dr.Mohamed said magzoub, the general theory of human rights, the modern Book Foundation, Lebanon, 2014.

XI. Dr.Ahmed Salim Saifan, public freedoms and Human Rights, a comparative historical, philosophical, political and legal study, P.2, al-Halabi human rights publications, 2010.

XII. Dr.Mohammed Mahmoud al-Hilla, educational technology between theory and practice, Vol.2, Dar Al-Masirah publishing and distribution, Amman, 2010.

XIII. Dr.Mohamed Atiya Mohamed Fouda, constitutional protection of human rights, comparative study, new university House, 2011.

XIV. Dr.Mohammed Hassan Dakhil, the problems of balanced economic development, I, al-Halabi human rights publications, 2009.

XV. Dr. Hamid Hanoun, human rights, Ministry of higher education and scientific research, University of Baghdad Faculty of law, 2012.

XVI. Dr. Khalid Mohammed Abu Shaira, D. Sc.Thaer Ahmed Ghobari, contemporary issues and their impact on education in the Arab world, Arab Society Library, Amman, 2011.

XVII. Dr. Orobah Jabbar Al-Khazraji, children's rights between theory and practice, House of culture for publishing and distribution, Amman, 2009.

XVIII. Dr. Nafis Al-Madanat, in-depth studies in public law, House of culture publishing, Amman, 2004.

XIX. 19-d. Tayseer Fattouh Hajjah, women's rights in Islamic Sharia and international charters(comparative study), Alam Center for Human Rights and democracy, Shams, Ramallah, 2009.

XX. Dr.Sayyid Ibrahim Al-Desouki, international protection of women's rights in the light of the convention on the Prevention of sexual discrimination, Arab renaissance House, Cairo, 2012 .

XXI. Dr. Hilali Abdullahi Ahmed, D. Sc.Khaled Mohamed El-Kady, the rights of the child in the Islamic Sharia, international charters and national legislation, I, Dar al-Talaa, Cairo, 2000.

XXII. Osama Abdel Rahman, Arab Human Rights and development, human rights are a central pillar for launching Development, Center for Arab unity studies, Beirut, 1999.

Second: research (journals):

Second: Researches:

I. Eid Ahmed Al-hasban, the legal system of the fundamental rights of moral persons in constitutional systems(a comparative Judicial Legislative Study), Journal of Sharia and law, issue(39).

II. UNESCO, Global Monitoring Report for all, education for all is on the right track, United Nations Educational, Scientific and cultural organization, 2002.

III. Toma schevsky, report on the right to education, 56th session(2000).

IV. Mohammed Arafat Al-Khatib, the principle of non-discrimination in comparative labor legislation, Journal of Damascus University of economic and Legal Sciences, vol. 25, No.2, 2009.

V. Eid Ahmed Al-hasban, the right to education in contemporary constitutional systems, a comparative Analytical Study, Journal of studies of Sharia and law Sciences, vol. (39), Issue(1), 2012.

VI. Dr.Qahtan Ahmed Suleiman, academic freedom in Iraq under occupation, Journal of political issues, Special Issue, November, 2015.

VII. Dr. Mohammed Thamer mukhat, the right of education in international and regional charters and the Arab and Iraqi constitutions, Journal of the Faculty of education and pure sciences, Dhi Qar University, Issue(1), 2010.

VIII. Wasn Hamid Rashid, constitutional guarantees of rights and freedoms in the Iraqi constitution of 2005, Journal of the University of Babylon, humanities, Vol. (21), No. (3), 2013.

IX. Anam Mehdi Saber, the child's right to education - a comparative study with Islamic law and some Iraqi legislations - Journal of the University of Babylon, humanities, volume(22)of 2014.

Third: theses and messages:

Third: Theses and Dissertations:

I. Qalia Abdelkader, the principle of equality between positive laws and Islamic law, master's thesis, Akli Mohand ouelhag University, Faculty of law and political science, Algeria, 2019.

II. Ahmed Ayed Adnan Rashid, the impact of international agreements on Iraqi legislation related to the rights of prisoners, master's thesis, Diyala University, Faculty of law and political science, 2019.

III. Polkouriat Amina, addressing public freedoms in Maghreb constitutions, master's thesis, Ben Youssef Ben Hadda Faculty of Law, University of Algiers, 2015.

IV. Dana Lotfi Hamdan, the relationship between academic freedom and organizational loyalty, master thesis, Faculty of Studies, An-Najah National University, Nablus, 2008.

Fourth: legal legislation:

Fourth: Legal Legislations:

Constitutions:

Constitutions:

I. The Iraqi constitution of 2005.

II. The Tunisian constitution of 2014.

III. The Pakistani constitution of 1973.

IV. The UAE Constitution of 1971.

V. The Algerian constitution of 1996.

VI. The Basic Law of Palestine of 2003.

VII. The Qatari Constitution of 2003.

VIII. The Yemeni constitution of 1994.

IX. The Kuwaiti Constitution of 1962.

The laws:

Laws:

I. Iraqi inmates and detainees Reform Law No. 14 of 2018.

II. The law of the Higher Islamic Institute for the numbers of imams and preachers No. 98 of 1980.

III. Iraqi Council of ministers Resolution No. 561 of 2013, Regulation No. 5 of 2013 .

IV. Iraqi state and public sector employees Discipline Law No. 14 of 1991.

V. The civil and foreign education system in Iraq No. 5 of 2013.

VI. The Iraqi state administration law for the transitional period of 2003.

VII. The law of the Ministry of education of the Kurdistan region of Iraq No. 4 of 1992.

VIII. The law on the rights and privileges of the families of martyrs and anafil of the Kurdistan region of Iraq No. 9 of 2007.

IX. Iraqi Compulsory Education Law No. 118 of 1976.

X. State House Law No. 5 of 1986.

XI. Instructions for admission of students to Iraqi evening schools and institutes No. 1 of 1996.

XII. Juvenile rehabilitation Schools System No. 2 of 1988 in Iraq.

XIII. Iraqi Ministry of Education Law No. 22 of 2011.

XIV. Vocational education system in Iraq No. 6 of 2016.

XV. The rules of procedure of the Iraqi Council of Representatives for 2012.

XVI. The law of ratification by Iraq of the convention on the Prohibition of discrimination in the field of Education No. 41 of 1977.

Fifth: declarations of rights and international charters:

Fifth: The International Rights Declarations and Treaties:

I. The International Covenant on economic, social and cultural rights of 1966.

II. The International Covenant on civil and political rights of 1966.

III. The Universal Declaration of human rights of 1948.

IV. United Nations Congress on the Prevention of crime and the treatment of offenders, Geneva, 1955.

V. International Convention Against Discrimination in education of 1960.

VI. Lima Declaration on academic freedoms and independence of higher education institutions, December, 1988.

VII. International Convention on the protection of the rights of all migrant workers and members of their families of 1990.

VIII. Convention on the elimination of all forms of discrimination against women of 1979.

IX. Convention on the rights of persons with disabilities of 2006.

X. Convention on the status of stateless persons of 1945.

XI. The Charter of fundamental rights of the European Union of 2000.

XII. The American Declaration of the rights and duties of Man of 1948.

XIII. American Convention on human rights of 1978.

Sixth: electronic sources:

Online Resources:

I. http: iraqld.hjc.iqlaw

II. https: www.un.org: ar: events: mandeladay: mandela_rules.shtm

III. https: www.icrc.org

IV. http: mohesr.gov.iq

V. http: www.hcediraq.org

Seventh: other sources:

Seventh: Other Resources:

I. The letter of the Ministry of higher education and scientific research in Iraq No. 6801 on 13: 9: 2019 .

II. Book of the Ministry of higher education and scientific research, department of missions No. 7706 on 24: 6: 2019.

Published

2022-12-15

Issue

Section

Articles