The Role of the High Commission of Human Rights in Iraq in Promoting Human Rights

Authors

  • Noraniya Abdul Bari Khalid University of Diyala- College of Law and political Sciences
  • Balasim Adnan Abdullah University of Diyala- College of Law and political Sciences

Keywords:

The high commission of human rights, the cultural tasks, human rights

Abstract

The National Human Rights Institution in Iraq is embodied in the High Commission for Human Rights, which is one of the independent constitutional bodies, which aims to work to promote and protect human rights and freedoms at the national level, and there is no doubt that preserving human rights is the cornerstone of society’s stability, wherever I found a society that enjoys stability, I found a person who is comfortable with his rights, and there is no doubt that spreading a culture of human rights, inculcating their values, promoting them, teaching them and training them, to turn them into a practical reality in society, has a great impact on the understanding and familiarity of individuals with their rights, respect, preservation, and public With dignity and freedom from all forms of persecution and oppression, and inculcating a sense of responsibility towards the rights of individuals and public interests, which causes individuals to actively promote and participate in the development of their country, and people are charged with this task under its law, and to achieve this it undertakes many activities and uses many of the means stipulated in its law, It did not provide for it, based on the broad mandate it was entrusted with, namely, to promote and protect human rights.

References

اولًا: الكتب:
First: Books:
I. المعهد الدنماركي لحقوق الانسان، دور المؤسسات الوطنية لحقوق الانسان في الدول التي شهت تحولًا ديمقراطيًا في العالم العربي، برنامج حوار حقوق الانسان العربي – الأوربي، بدون سنة نشر.
II. الامم المتحدة، المؤسسات الوطنية لحقوق الانسان: التاريخ المبادئ والادوار والمسؤوليات، سلسلة التدريب المهني، العدد (4)، نيويورك وجنيف، 2010.
III. الأمم المتحدة، الحقوق الاقتصادية والاجتماعية والثقافية: دليل المؤسسات الوطنية لحقوق الانسان، سلسلة التدريب المهني رقم(12)،نيويورك – جنيف،2005.
IV. علاء الشلبي وآخرون، الاعلام وحقوق الإنسان، ط1، المنظمة العربية لحقوق الإنسان، 2004.
V. ماجد راغب الحلو، حرية الاعلام والقانون ،دار الجامعة الجديدة ،الاسكندرية،2013.
VI. معن شحدة دعيس، دور المؤسسات الوطنية لحقوق الإنسان في التعليم الحقوقي، الهيئة المستقلة لحقوق الإنسان (ديوان المظالم)، فلسطين، بدون سنة نشر.
VII. مركز حقوق الإنسان، انشاء وتقوية المؤسسات الوطنية لتعزيز حقوق الإنسان وحمايتها، سلسلة التدريب المهني رقم (4)، الامم المتحدة، جنيف، 1995.
VIII. محمد ثامر، حقوق الإنسان المدنية، ط1، المكتبة القانونية، بغداد، 2012.
IX. محسن عوض عبد الله خليل، تطور المؤسسات الوطنية لحقوق الإنسان في العالم العربي، ط1، المجلس القومي لحقوق الإنسان، القاهرة، 2005.
ثانيًا: القوانين:
Second: Laws:
I. قانون المفوضية العليا لحقوق الإنسان رقم (53) لسنة 2008 المعدل.
II. قانون المعهد الدنماركي لحقوق الانسان رقم (553)لسنة 2012.
ثالثًا: القرارات:
Third: Decitions:
I. الأمم المتحدة_ الجمعية العامة، قرار الجمعية العامة للأمم المتحدة المتعلق بمركز وعمل المؤسسات الوطنية لتعزيز و حماية حقوق الانسان(مبادى باريس)،رقم 134\48، الصادر في4\مارس\1994.
رابعًا: التقارير:
Fourth: Reports:
I. المفوضية العليا لحقوق الإنسان، التقرير السنوي حول أوضاع حقوق الإنسان في العراق لعام 2015، بغداد، 2016.
II. المفوضية العليا لحقوق الإنسان، تقرير النشاطات لعام 2017، بغداد، 2017.
III. المفوضية العليا لحقوق الإنسان، التقرير السنوي الخاص بنشاطات المفوضية العليا لحقوق الانسان 2018، بغداد،2019.
IV. المفوضية العليا لحقوق الإنسان، نشاطات المفوضية العليا لحقوق الإنسان 2013، العراق – بغداد، 2013.
V. المفوضية العليا لحقوق الإنسان، تقرير النشاطات والمنجزات المفوضية العليا لحقوق الإنسان لعام 2014، العراق- بغداد،2015.
خامسًا: مصادر الانترنت:
Fifth: Online resources:
I. ماريا لوك راسموسن وآخرون، حقيبة تدريبية على حقوق الانسان: دليل تطبيقي من اجل التخطيط للتربية على حقوق الانسان وإدارة شؤونها، المعهد الدنماركي لحقوق الانسان، الدنمارك، 2013، ص10.كتاب منشور بصيغةpdf على الموقع الالكتروني تاريخ الزيارة 10/12/2018-pm3:21 .
II. ولفغانغ بينيدك واخرون، فهم حقوق الانسان: دليل عن تعلم حقوق الانسان، ترجمة اياد برغوثي،ط2،المركز الاوربي للتدريب والابحاث في مجال حقوق الانسان والديمقراطية etc،النمسا،2014، ص38.كتاب منشور بصيغة pdfعلى الموقع الالكتروني، تاريخ الزيارة 11/12/2018- الساعة4:57 .
http:// www. Etc - graz. at › arabisch › arabisch _ 2.auflage › manual _ human _ right – 22 - 9 - 2014

References
First: Books:
I. The Danish Institute for Human Rights, The Role of National Human Rights Institutions in the Countries That Have Experienced Democratic Transition in the Arab World, Arab-European Human Rights Dialogue Program, without a year of publication.
II. United Nations, National Human Rights Institutions: History, Principles, Roles and Responsibilities, Professional Training Series, Issue (4), New York and Geneva, 2010.
III. United Nations, Economic, Social and Cultural Rights: A Guide to National Human Rights Institutions, Professional Training Series No. (12), New York - Geneva, 2005.
IV. Alaa Al-Shalabi and others, Media and Human Rights, 1st Edition, Arab Organization for Human Rights, 2004.
V. Majid Ragheb Al-Helou, Media Freedom and the Law, New University House, Alexandria, 2013.
VI. Maan Shehdeh Idais, The Role of National Human Rights Institutions in Human Rights Education, Independent Commission for Human Rights (Board of Grievances), Palestine, without a year of publication.
VII. Center for Human Rights, Establishing and Strengthening National Institutions for the Promotion and Protection of Human Rights, Professional Training Series No. (4), United Nations, Geneva, 1995.
VIII. Muhammad Thamer, Civil Human Rights, 1st Edition, The Legal Library, Baghdad, 2012.
IX. Mohsen Awad Abdullah Khalil, The Development of National Human Rights Institutions in the Arab World, 1st Edition, National Council for Human Rights, Cairo, 2005.
Second: Laws:
I. Law of the High Commission for Human Rights No. (53) of 2008 as amended.
II. The Danish Institute for Human Rights Law No. (553) of 2012.
Third: Decisions:
I. United Nations_General Assembly, Resolution of the General Assembly of the United Nations relating to the status and work of national institutions for the promotion and protection of human rights (Paris Principles), No. 134/48, issued on March 4, 1994.
Fourth: Reports:
I. High Commissioner for Human Rights, Annual Report on the Human Rights Situation in Iraq for 2015, Baghdad, 2016.
II. High Commission for Human Rights, Activities Report for 2017, Baghdad, 2017.
III. High Commission for Human Rights, annual report on the activities of the High Commission for Human Rights 2018, Baghdad, 2019.
IV. High Commission for Human Rights, Activities of the High Commission for Human Rights 2013, Iraq - Baghdad, 2013.
V. The High Commission for Human Rights, Report of the Activities and Achievements of the High Commission for Human Rights for the year 2014, Iraq-Baghdad, 2015.
Fifth: Online resources:
I. Maria Luk Rasmussen and others, Training Kit on Human Rights: A Practical Guide for Planning and Managing Human Rights Education, Danish Institute for Human Rights, Denmark, 2013, p. 10. Book published in pdf format on the website. Visit date 10/12/2018 - pm3:21 .
II. Wolfgang Benedik et al., Understanding Human Rights: A Guide to Learning Human Rights, translated by Iyad Barghouti, 2nd Edition, European Center for Training and Research in the Field of Human Rights and Democracy, etc., Austria, 2014, p. 38. Book published in pdf format on the website, visit date 11/12/ 2018- at 4:57.
http://www. Etc - graz. at › arabisch › arabisch _ 2.auflage › manual _ human _ right – 9-22-2014

Published

2023-06-15

Issue

Section

Articles