The manifestations of the independence of the Independent Higher Committee for Controlling the Election - Comparative study in the Algerian and the Tunisi

Authors

  • Nawal LaSallej Faculty of Law and Political Science – University of 20 August 1955 Skikda - Algeria

Keywords:

The independent higher committee, Elections, The independence of the committee, Probity

Abstract

Algeria and Tunisia have seen an important progress in the field of body reformation for election admiq`2    nitration. It was crowned by a creation of an independent higher committee of election in Tunisia; its mission is the organization, the supervision and the control of elections in a complex transitional circumstance that expose radically the breaking with the falsification and fraud of the elector willing.      In addition, the constitutional amendment of (2016), in Algeria, has created a new committee of elections’ control called “the independent higher committee of election control” in order to grant the propositions expressed by various society makers. It was organized under a statuary law. As an independent body, it takes care of election and its control without intervention or effect from any other side. This committee is considered among one of the outcomes of the political reformation happened in Algeria where the official authority met the people claims in order to conduct an honest elections corresponding with the international criteria. Thus to guarantee the citizen’ confidence in the elections, to handle the negative accumulation of the past in order to increase the general conscience concerning the election participation importance and the increasing of the occasion of participation of the various categories of the society.

References

أولاً : النصوص الأساسية الجزائرية :

– الدستور الجزائري :

أ‌- القانون رقم (16/1)، مؤرخ في (6 /3/ 2016)، المتضمن التعديل الدستوري، جريدة رسمــة عــدد (14) صادرة بتاريخ (7 /3/ 2016).

– القوانين العضوية :

أ‌- القانون العضوي رقم (16/11)، المؤرخ في (5 /8/ 2016) المتعلق بالهيأة العليا المستقلة لمراقبة الانتخابات، جريدة رسمية، عدد (50)، صادرة بتاريخ (28/8/2016).

ب‌- القانون العضوي رقم (16/10) المتعلق بتنظيم الانتخابات، جريدة رسمية، عدد (50)، صادرة بتاريخ (28/8/ 2016).

– القوانين العادية :

‌أ- القانون رقم (17/1)، المؤرخ في (10/1/2017)، المحدد لقائمة المسؤوليات العليا في الدولة والوظائف السياسية التي يشترط توليها التمتع بالجنسية الجزائرية دون سواها، جريدة رسمة، عدد (2) صادرة بتاريــخ (11/1/2017).

‌ب- القانون رقم (89/28)، المؤرخ في (31/12/1989) المعدل والمتمم بالقانون رقم (91/19) المؤرخ في (2/12/1991) المتعلق بالاجتماعات والمظاهرات العمومية، جريدة رسمية، عدد (62)، صادرة بتاريخ في (4/12/1991).

‌ج- الأمر رقم (66/156)، المؤرخ في (8 /6/ 1966)، المتضمن قانون العقوبات، المعدل والمتمم.

‌د- الأمر رقم (6/3)، المؤرخ في (15 /6/ 2006) المتضمن القانون الأساسي العام للوظيفة العامة، جريدة رسمية عدد (46)، صادرة بتاريخ (16/6/2006).

– المراسيم الرئاسية والتنفيذية :

‌أ- المرسوم الرئاسي رقم (99/240)، المؤرخ في (27/10/1999) المتعلق بالتعيين في الوظائف المدنيــــــــة والعسكرية جريدة رسمية، عدد (76)، صادرة بتاريخ (31/10/1999).

‌ب- المرسوم الرئاسي رقم (16/ 284)، المؤرخ في (3 /11/ 2016)، المتضمن تعيين رئيس الهيأة العليا المستقلة لمراقبة الانتخابات، جريدة رسمية، عدد (65)، صادرة بتاريخ (6/11/2016).

‌ج- المرسوم الرئاسي رقم (17/7)، المؤرخ في (4/1/2017) المتعلق بنشر التشكيلة الاسمية للهيأة العليا المستقلة للانتخابات، جريدة رسمية، عدد (1)، صادرة بتاريخ (4/1/2017).

‌د- المرسوم الرئاسي رقم (17/10)، المؤرخ في (9/1/ 2017)، المحدد لتنظيم الأمانة الإدارية الدائمة للهيأة العليا المستقلة لمراقبة الانتخابات وسيرها، جريدة رسمية، عدد (2)، صادرة بتاريخ (11/1/2017).

‌ه- المرسوم التنفيذي رقم (17/17)، المؤرخ في (17 /1/ 2017)، المحدد لكيفيات انتداب أعضاء الهيأة العليا المستقلة لمراقبة الانتخابات، جريدة رسمية، عدد (3)، صادرة بتاريخ (18/1/2017).

‌و- المرسوم التنفيذي رقم (17/18)، المؤرخ في (17 /1/ 2017)، المحدد لشروط وكيفيات اختيار الضباط العموميون المدعمين لمداومات الهيأة العليا المستقلة لمراقبة الانتخابات، جريدة رسميـة، عدد (3) صادرة بتاريخ (18/1/2017).

‌ز- المرسوم التنفيذي رقم (17/119)، المؤرخ في (22 /3/ 2017)، المحدد لمدونة نفقات الهيأة العليا المستقلة لمراقبة الانتخابات، جريدة رسمية، عدد (19)، صادرة بتاريخ (26/3/2017).

– الأنظمة الداخلية :

أ‌- النظام الداخلي للهيأة العليا المستقلة لمراقبة الانتخابات، جريدة رسمية، عدد (13)، صـادرة بتاريــخ (26/2/2017).

ثانياً – النصوص الأساسية في تونس :

– الدستور التونسي :

أ‌- دستور(2014)، صادر بقرار من رئيس المجلس الوطني التأسيسي في (31/1/2014)، الرائد الرسمي عدد (10)، بتاريخ (4/2/2014).

– القوانين الأساسية :

‌أ- القانون الأساسي عدد (23) لسنة (2012) المتعلق بالهيأة العليا المستقلة للانتخابات، الرائد الرسمي عدد (101)، صادر بتاريخ (21 /12/2012)، المنقح والمتمم بالقانون الأساسي عدد (44) لسنة (2013)، الرائد الرسمي عدد (87)، صادر بتاريخ (1/11/2013)، والقانون الأساسي عدد (52) لسنة (2013)، الرائد الرسمي عدد (104) (خاص)، صادر بتاريخ (30/12/2013).

‌ب- القانون الأساسي عدد (16) لسنة (2014) المؤرخ في (26 /5/ 2014) المتعلق بالانتخابات والاستفتاء، المنقح والمتمم بالقانون الأساسي عدد (7) لسنة (2017)، المؤرخ في (14/2/2017)، الرائد الرسمي للجمهورية التونسية عدد (14)، مؤرخ في(17/2/2017).

– القوانين العادية :

أ‌- الأمر عدد (1140)، مؤرخ في (11 /4/ 2014) المتعلق بضبط نظام تأجير أعضاء مجلس الهيأة العليا المستقلة للانتخابات، الرائد الرسمي للجمهورية التونسية، عدد (31)، صادر بتاريخ (18/04/2014).

– قرارات الهيأة :

‌أ- القرار عدد (5) لسنة (2014) المتعلق بضبط النظام الداخلي للهيأة العليا المستقلة للانتخابات في تونس، الرائد الرسمي عدد (39)، صادر بتاريخ (16/5/2014).

‌ب- قرار الهيأة العليا المستقلة للانتخابات عدد (6) لسنة (2014) مؤرخ في (30/4/2014) المتعلق بضبط طرق التنظيم الإداري والمالي والفني للهيأة العليا المستقلة لانتخابات، الرائد الرسمي للجمهورية التونسية، عدد (49) صادر بتاريخ (20/6/2014).

‌ج- قرار الهيأة العليا المستقلة للانتخابات، عدد (7) لسنة (2014)، مؤرخ في (3/6/2014) يتعلق بقواعد وإجراءات تسجيل الناخبين للانتخابات والاستفتاء، الرائد الرسمي للجمهورية التونسية، عدد (49)، صادر بتاريخ (20/6/2014).

ثالثاً : المقالات :

- أ.د. علي الصاوي، اللجنة المستقلة للانتخابات، نظرة مقارنة وإطار مقترح للعرض على ورشة العمل الخاصة بمناقشة مقترح لجنة مستقلة للانتخابات (13/11/2006)، الموقع الإلكتروني : http://iknowpolitics.org، أطلع عليه بتاريخ (28/1/2018)، ساعة الإطلاع (23:44).

- د. ليندة أونيسي، الهيأة العليا المستقلة لمراقبة الانتخابات في الجزائر، مجلة الحقوق والعلوم السياسية، عــدد (8) الجزء الثاني، كلية الحقوق والعلوم السياسية، جامعة عباس لغرور، خنشلة، جوان (2017).

- منية العابد، الادارة الانتخابية، ضمانات محدودة واستقلالية ضبابية، مجلة المحاماة، مركز الدراسات والبحوث للمحامين التونسيين، مجمع الأطرش للكتاب المختص، العدد (6)، تونس، ديسمبر (2014).

- أ د / إسماعيل صعصاع غيدان صادق محمد علي، مظاهر استقلال الهيئات المستقلة، مجلة المحقق الحلـــــــــي العدد (18)، جامعة بابل، كلية الحقوق، العراق، (2016)، الموقع الإلكتروني : http://repository.uobabylon.edu.iq، أطلع عليه بتاريخ (3/2/2018)، ساعة الإطلاع (00:27).

- مؤسسة أمان، الإتلاف من أجل النزاهة والمساءلة، الاستقلال المالي والإداري في المؤسسات العامة الفلسطينية (المفهوم والممارسة)، سلسلة تقارير (76)، الموقع الإلكتروني : https://www.aman-palestine.org، أطلع عليه بتاريخ (15/2/2018)، ساعة الإطلاع :(16:53).

- عبير الرملي، الفرق بين المراقبة والإشراف الرقابة على الانتخابات، الموقع الإلكتروني : https://www.masress.com، أطلع عليه بتاريخ (15/2/2018)، ساعـــة الإطـلاع (00:00).

- د / حنان ميساوي، أثر التعديل الدستوري لسنة (2016) على المجلس الدستوري الجزائري في مجال الرقابة على دستورية القوانين، الموقع الإلكتروني : https://platform.almanhal.com،أطلع عليه بتاريـخ (13/2/2018)، ساعة الإطلاع : (02:26).

References

First : basic Algerian texts :

-the Algerian constitution :

A-law no. (16/1), dated in (6 /3/ 2016), including the constitutional amendment, an official newspaper No. 14 issued on the date of (7 /3/ 2016).

-organic laws :

A-Organic Law No. 16/11, dated (5 /8/ 2016) concerning the independent Supreme Commission for election observation, Official Gazette, No. (50), issued on (28/8/2016).

B-Organic Law No. (16/10) concerning the organization of elections, Official Gazette No. (50), issued on (28/8/2016).

-ordinary laws :

A-law no. (17/1), dated (10/1/2017), specifying the list of senior responsibilities in the state and political functions that require the enjoyment of Algerian citizenship only, Rasma newspaper, No. (2) issued on (11/1/2017).

B-law no. (89/28) of (31/12/1989) as amended and supplemented by law no. (91/19) of (2/12/1991) concerning public meetings and demonstrations, Official Gazette No. (62), issued on (4/12/1991).

C-Order No. 66/156, dated (8 /6/ 1966), contained in the Penal Code, amended and supplemented.

D-order no. (6/3), dated (15 /6/ 2006 the general Basic Law of the public function, official gazette No. 46, issued on (16/6/2006).

-presidential and executive decrees :

Presidential Decree No. (99/240), dated (27/10/1999) concerning the appointment to civil and military posts Official Gazette No. (76), issued on (31/10/1999).

B-Presidential Decree No. 16/284, dated (3 /11/ 2016), including the appointment of the head of the independent Supreme Commission for the observation of elections, official newspaper, issue (65), issued on (6/11/2016).

C-Presidential Decree No. (17/7), dated (4/1/2017) concerning the publication of the nominal composition of the independent Supreme Electoral Commission, Official Gazette No. (1), issued on (4/1/2017).

D-Presidential Decree No. (17/10), dated (9/1/2017), specific to the organization of the permanent administrative Secretariat of the independent supreme body for monitoring elections and its conduct, official Gazette No. (2), issued on (11/1/2017).

E-Executive Decree No. (17/17), dated (17 /1/ 2017), specifying the methods of assignment of members of the independent supreme election monitoring body, Official Gazette, No. (3), issued on (18/1/2017).

F-Executive Decree No. 17/18, dated (17 /1/ 2017), specifying the conditions and methods for the selection of public officers supporting the deliberations of the Independent High Commission for the observation of elections, official newspaper, No. (3) issued on (18/1/2017).

G-Executive Decree No. 17/119, dated (22 /3/ 2017), specified for the expenses code of the independent Supreme Commission for election observation, official gazette, No. 19, issued on (26/3/2017).

internal regulations :

A-the internal regulations of the independent supreme body for election observation, Official Gazette, No. (13), issued on (26/2/2017).

Basic texts in Tunisia :

-the Tunisian constitution :

A-constitution (2014), issued by a decision of the president of the National Constituent Assembly on (31/1/2014), official leader Number (10), dated (4/2/2014).

Basic Laws :

A-Basic Law No. 23 of 2012 concerning the independent Supreme Electoral Commission, official flagship No. 101, issued on (21 /12/2012), revised and supplemented by the Basic Law No. 44 of the year (2013), the official flagship No. 87, issued on (1/11/2013), and the Basic Law No. 52 of the year (2013), the official flagship No. 104 (special), issued on (30/12/2013).

B-Basic Law No. 16 of 2014 dated (26 /5/ 2014 regarding the elections and referendum, revised and supplemented by the Basic Law No. 7 of the year (2017), dated (14/2/2017), the official flagship of the Republic of Tunisia No. 14, dated (17/2/2017).

-ordinary laws :

A-order number (1140), dated in (11 /4/ 2014) concerning the control of the system of renting members of the Council of the Independent High Electoral Commission, the official leader of the Republic of Tunisia, No. 31, issued on (18/04/2014).

-decisions of the commission :

A-resolution No. (5) of the year (2014) concerning the control of the internal system of the Independent High Electoral Authority in Tunisia, official flagship No. (39), issued on (16/5/2014).

B-the decision of the Independent High Commission for elections No. 6 of the year (2014) dated (30/4/2014) concerning the control of the methods of administrative, financial and technical organization of the Independent High Commission for elections, the official leader of the Republic of Tunisia, No. 49 issued on (20/6/2014).

C-the decision of the Independent High Electoral Commission, No. 7 of the year (2014), dated (3/6/2014) concerning the rules and procedures of voter registration for elections and referendum, the official flagship of the Republic of Tunisia, No. 49, issued (20/6/2014).

Third: articles :

-a.Dr. Ali Al-Sawy, Independent Election Commission, a comparative view and a proposed framework for presentation on the workshop on discussing the proposal of an independent Election Commission (13/11/2006), website : http://iknowpolitics.org, view it on (28/1/2018), the hour of viewing (23:44).

-D. Linda onisi, Independent High Commission for election observation in Algeria, Journal of law and political science, No. 8, Part II, Faculty of law and political science, Abbas lgrour University, Khenchela, Joan (2017).

-Mounia el Abed, the electoral administration, limited guarantees and vague independence, the law journal, The Center for studies and research for Tunisian lawyers, Atrash complex for specialized writers, Issue (6), Tunis, December (2014).

-Dr. Ismail sa'aa ghidan Sadiq Muhammad Ali, manifestations of the independence of independent bodies, the magazine of the halal investigator No. 18, University of Babylon, Faculty of law, Iraq, (2016), website : http://repository.uobabylon.edu.iq, view it on (3/2/2018), the hour of viewing (00:27).

-Aman Foundation, Coalition for integrity and accountability, financial and administrative independence in Palestinian public institutions (concept and practice), series of reports (76), website : https://www.aman-palestine.org, view it on (15/2/2018), viewing hour :(16:53).

-Abeer Ramli, the difference between monitoring and supervision of Elections, website : https://www.masress.com, view it on (15/2/2018), opening hour (00:00).

-Dr. Hanan messaoui, the impact of the constitutional amendment of 2016 on the Algerian Constitutional Council in the field of monitoring the constitutionality of laws, website : https://platform.almanhal.com, accessed on (13/2/2018), hour of access : (02:26).

Published

2018-12-15

Issue

Section

Articles