Employees’ Compulsory Attendance in the Official Working Hours And the Consequences of Non-Observance

Authors

  • Khalid Rashid Ali Koya University

Keywords:

Employed, Attendance

Abstract

Public institutions utilize public employees to accomplish their activities represented by the provision of public service in order to meet the needs of public interests. The public employee’s non-commitment in carrying out their duties will be negatively reflected on the general performance of that public institution and may lead to material damage that will affect the individuals, the users of these facilities. That is why public service legislation is so keen to define the public officials’ duties to ensure functionality and continuation of public service provision. The employee’s breach of or negligence of attendance at the official working hours, both non-presence entirely, or partly by early leave of work, before the end of the official working hours, will cause confusion in the performance of the institution, and will make the application of absence case possible, if he has no legitimate excuse justified.The Federal Public administrations and their counterparts in Kurdistan Region keep tackling illegal absence through the issuance of administrative legislations and decisions affecting employees' salaries, without any investigative committee to investigate or even question that case. These administrative decisions issued in this regard are decisions meant to punish the employee from a disciplinary perspective, which are illegal decisions because they violate the procedures and affect public employees and the public sector Act No. 14 of 1991, amended, and then pose a risk to legal centers for public officials, and a departure from the principle of legality .

References

أولاً: الكتب
1- د.سامي جمال الدين, أصول القانون الإداري, منشأة المعارف, الإسكندرية, 2004.
2- د. شريف يوسف خاطر, الوظيفة العامة دراسة مقارنة, ط 2, دار النهضة العربية, القاهرة, 2008-2009.
3- د. عبد العزيز عبد المنعم خليفة, الضمانات التأديبية في الوظيفة العامة, ط 1, المركز القومي للإصدارات القانونية, القاهرة, 2008.
4- د. عبد الغني بسيوني عبد الله, القانون الإداري, منشـأة المعارف, الإسكندرية, 2005.
5- د. ماجد راغب الحلو, القانون الإداري, دار الجامعة الجديدة, الإسكندرية, 2006.
6- د. محمد رفعت عبد الوهاب, مبادئ وأحكام القانون الإداري, منشورات الحلبي الحقوقية, بيروت, 2005.
7- د.محمد ماهر أبو العينين , دعوى الإلغاء أمام القضاء الإداري, الكتاب الثاني أسباب إلغاء القرارات الإدارية, دار مكتبة صادر للمنشورات الحقوقية, بيروت.
8- د.محمد محمد عبد اللطيف, قانون القضاء الإداري, الكتاب الثاني, دعوى الإلغاء, دار النهضة العربية, القاهرة,2002.
9- د. محمود عاطف ألبنا, الوسيط في القضاء الإداري, دار الفكر العربي, القاهرة , 1998.
10- د. مصطفى يوسف, المسؤولية التأديبية للموظف العام وحدودها وضماناتها, دار النهضة العربية, القاهرة, 2009.
ثانياً : الأحكام القضائية
1- حكم المحكمة الإدارية العليا في العراق المرقم 36 /2014 990 /قضاء الموظفين / تمييز/ 2014 في 22/1/2015 منشور على الموقع الالكتروني
http://www.moj.gov.iq/view.1448/.
2- حكم المحكمة الإدارية العليا المصرية في الطعن المرقم 2385 لسنة 33 ق في جلسة 10/2/ 1992.
ثالثاً : القوانين
1- الدستور العراقي لعام 2005.
2- قانون الخدمة المدنية المرقم 24 لعام 1960 العراقي المعدل.
3- قانون نظام العاملين المدنيين بالدولة المرقم 47 لعام 1978 المصري المعدل
4- قانون العمل المرقم 71 لعام 1987 العراقي المعدل.
5- قانون إنضباط موظفي الدولة والقطاع العام المرقم 14 لعام 1991 العراقي المعدل.
6- قانون الخدمة الجامعية المرقم 23 لعام 2008 العراقي المعدل.
7- قانون الخدمة المدنية المرقم 18 لعام 2015 المصري.
رابعاً : المصادر الأجنبية
1- Serge salon, Jean – Charles savignac, La function publique ,Siery – 1985

Published

2015-06-15

Issue

Section

Articles